Behandling av dårlig selvfølelse

May 12, 2020

DÅRLIG SELVFØLELSE OG DEN SELVKRITISKE STEMMEN

Har du en selvkritisk stemme? Som kommenterer alt du gjør? Forteller deg at du ikke er god nok? At det du sa i lunsjen var feil. At de andre synes du er dum. Svak. At du ikke får det til. Ikke er pen nok. Smart nok. Snill nok.

En sånn stemme som ikke lar seg overbevise av positiv tenking eller  motargumenter. Og som bare forsvinner sånn delvis når du distraherer deg. Men ikke lenge. En sånn stemme som ikke kan skyves bort? Som du ikke blir kvitt.

Da er du ikke alene.

Mange som har dårlig selvfølelse beskriver at de går rundt med en slik voiceover eller kommentatorstemme.

Den kommenterer negativt på alt de gjør. Rakker ned på alt de sier.  Spør hva andre vil tenke. Stiller spørsmålstegn ved hvorvidt de egentlig er gode nok. Og sammenligner alt de oppnår og gjør med andre som har fått det til bedre og lykkes mer.

Veldig slitsomt.

Kanskje kjenner du igjen stemmen fra noen du vokste opp med. Foreldre eller søsken. Kanskje snakket de slik til deg? Eller om andre?

Eller kanskje du ikke vet hvor stemmen kommer fra. Kanskje du ikke engang er klar over at du går rundt med en slik kommentatorstemme?

HVA GJØR DET MED SELVTILLIT OG SELVFØLELSE NÅR DU HELE TIDEN TENKER NEGATIVE TANKER OM DEG SELV?

Og hvordan ville det være om du kunne la være?

Mange forteller oss at de alltid har tenkt på denne måten. De kan ikke huske når det begynte. Vet ikke hvorfor de gjør det. Har kanskje ikke tenkt at det kan gå an å la være.

Noen forteller at de prøver å tenke seg ut av dårlig selvfølelse. Det gjør de gjennom å granske seg selv kritisk.

De går gjennom hendelser fra de siste dagene – eller fra år tilbake – for å finne svar på om det de gjorde og sa var bra nok. Finne svar på hva andre kan ha tenkt om dem. Hva de egentlig burde sagt. Planlegger hva de skal si neste gang.

Slik forsøker de å finne en løsning på den dårlige selvfølelsen.

Men så blir det ofte til mentale sirkler. De samme negative tankene gang på gang. Og ingen løsning. Bare en håpløs følelse.

NOEN SPØRSMÅL Å TENKE OVER:
  • Dersom du leter etter feil, vil du finne det?
  • Har du noen gang tenkt gjennom dine feil og følt deg bedre etterpå?
  • Hvor mye tid har du brukt til å tenke negativt om deg selv?
  • Dersom denne formen for negativ tenking fungerte slik at du ble flinkere sosialt og på jobb, ville du ikke ha hatt bedre selvfølelse og selvtillit nå?
  • Bruker du like mye tid til å tenke gjennom situasjoner hvor du har fått det til og følt deg bra som du bruker til å tenke gjennom situasjoner hvor du har følt at du ikke fikk det til og ikke var bra nok? Er dette en nøytral måte å tenke om deg selv på?
  • Hvordan tror du slik tenking påvirker din selvfølelse og din selvtillit?
  • Er det mulig å være en ok person og prestere bra uten å tenke negativt om seg selv?

METAKOGNITIV TERAPI FOR DÅRLIG SELVFØLELSE

I metakognitiv terapi hjelper vi deg med å identifisere og gi slipp på negativ, selvkritisk tenking.

Forskning har vist at dette enkle grepet alene kan bedre selvfølelsen betydelig.

Du vil få det bedre.

Det blir lettere å gjøre de tingene du skulle ønske du turte, men hvor følelser holder deg tilbake. Følelser av å ikke være god nok eller flink nok.

Når du slutter å stille spørsmålstegn ved deg selv hele tiden, vil du se deg selv i et mer nøytralt lys. Med både sterke og svake sider. Det vil gjøre det lettere å akseptere alle sider ved deg selv. Være deg selv fullt ut.

Det blir faktisk også lettere å endre på svake sider når de ikke trenger å være i søkelyset hele tiden.

MEN HVORDAN KAN JEG SLUTTE Å TENKE NEGATIVE TANKER OM MEG SELV?

Det kjennes kanskje ikke alltid slik ut, men det er faktisk du som styrer den negative kommentatorstemmen.

Og ved hjelp av noen enkle mentale verktøy, kan du ganske lett gi slipp på den.

Mange synes det er en lettelse å oppdage.

Hvordan er det for deg?

ENKELT

Har du vært så vant til stemmen at du ikke har vært klar over at den var der?

Eller har du visst om den, men tenkt at slik har sikkert alle det?

I så fall er det kanskje nok å vite at det er du som styrer stemmen for å klare å gi slipp på den.

MIDDELS

Hvis du har visst at stemmen var der, og kjempet mot den, bare for å tape gang på gang. Vel, da kan det kreve litt mer jobb å bli kvitt den.

Da kan det være lurt å oppsøke behandling. Slik at vi kan hjelpe deg å finne ut hva det er som gjør at du ikke klarer å stoppe tankene.

Ofte er det bare noen små justeringer som må til.

VANSKELIG

For noen er det vanskelig å gi slipp på stemmen. Skummelt. Har du det slik?

Da har du kanskje tanker som dette:

Hvem er jeg uten stemmen? Da må jeg kanskje være noen. Og kanskje jeg blir for mye? Kanskje jeg vil ta for mye plass. Snakke for høyt. Miste helt oversikten og kontrollen over hva folk tenker om meg. Og over om jeg egentlig presterer godk nok. Gjør en god nok jobb.

For kan du egentlig gjøre en god jobb uten å snakke negativt til deg selv?

Og er det mulig å gi slipp på negativ tenking og likevel være et godt menneske?

Risikerer du å bli selvgod og blærete uten å vite det?

Hvis du kjenner deg igjen i slike tanker, anbefaler vi at du oppsøker behandling.

Det kan hende behandlingen vil ta litt lengre tid og kreve litt mer øvelser og hjemmeoppgaver for deg enn for en del andre, men de aller fleste opplever likevel god bedring i løpet av noen måneder.

Og du? Du kan faktisk beholde litt av den selvkritiske stemmen om du skulle ville det. Det er helt opp til deg. Men da anbefaler vi at du samler selvkritikken til et fast tidspunkt, i stedet for å spre den ut over dagen. Slik vil den gjøre mindre skade.

Les mer om behandling av dårlig selvfølelse på vår hjemmeside.

VIL DU VITE MER?

Vil du vite mer om metakognitiv terapi eller om oss?

Les mer på vår blogg eller kontakt oss per mail eller telefon dersom du skulle ha spørsmål om hvordan vi kan hjelpe akkurat deg.

LES OGSÅ