Er bekymringer viktige, eller kan du egentlig bare slutte å bekymre deg?

March 21, 2021

Mange av oss tar tak i hver eneste bekymring som kommer vår vei, og tenker videre på bekymringstankene våre bare fordi de er der.

Ofte handler det om at bekymringer er ubehagelige. Og da er det lett å tenke at de må være viktige, fordi det føles sånn.

Men det er faktisk ikke sånn at alle kjipe og skumle tanker er viktige.

Du er urolig fordi du bekymrer deg

Uro og angst er ikke nødvendigvis der av en grunn. Og det gjelder i enda større grad hvis du har en angstlidelse.

Hvis det er en åpenbar grunn til at du er urolig og engstelig, så vil du (nesten) alltid vite hva det er. Og da bør du selvfølgelig ta tak i problemet. Men hvis du kjenner deg urolig hele tiden, og du ikke helt vet hvorfor, er det godt mulig at årsaken er at du har bekymret deg for mye.

Uro trenger ikke bety at noe er galt. Det betyr ikke at du trenger å kjenne etter, forberede deg, eller stoppe opp i det du holder på med. Uro betyr ikke nødvendigvis at det er grunn til å bekymre seg.

Hvis du lar uro og angst være i fred vil de passere – akkurat som andre følelser. Men hvis du konsekvent begynner å bekymre deg hver gang du kjenner deg urolig eller engstelig, vil følelsene vare lenger, og dukke opp oftere og oftere uten grunn.

De fleste bekymringer skjer bare i hodet ditt

Hvor mange bekymringer har du hatt som aldri ble til noe? Som føltes skumle og viktige der og da, men som aldri faktisk skjedde?

De fleste av oss kaster bort enormt mye tid på å bekymre oss for, og forberede oss på, ting som aldri skjer. Sånn skaper vi unødvendig mye arbeid, angst, og drama i vårt eget hode.

Bekymring gir angst

For bekymring skaper og vedlikeholder angst. Når du bekymrer deg mye, så kommer du på mer å bekymre deg for. Mer som kan gå galt. Du blir rett og slett trent på å bekymre deg. Du kan bli en mester i å se for deg alle slags ting som kan gå galt.

Og når du bekymrer deg, blir du redd. Naturlig nok. Hjernen er ikke alltid så god på å skille mellom realitet og det som bare skjer inni vårt eget hode.

Derfor vil du fort ende opp med å føle at du lever i en farlig og verden som du sliter med å håndtere hvis du bruker for mye tid på bekymring.

Bekymring hjelper deg ikke å håndtere kriser bedre

Ofte bekymrer vi oss fordi vi tenker at det kan gjøre oss bedre forberedt hvis noe skulle skje. Det er en forståelig tanke.  

Du tenker at du skal svare på bekymringene for å kunne legge en plan. Være føre var. Men så går du på bekymringstoget, og i stedet for å føle deg forberedt og bedre i stand til å takle alt som kan gå galt, ender du bare opp med å bli mer redd og nervøs.

Forberedelse gjennom bekymring fungerer som regel ikke etter hensikten.  

Og et annet spørsmål er om det egentlig er mulig være forberedt på alt som kan skje? Og hvis ikke, hvordan skal du vite at du bekymrer deg for de rette tingene?

Tenk om du velger feil?

Vi har vel alle forberedt oss mentalt på en samtale eller et møte, for så å oppleve at vi ikke får bruk for noen av replikkene vi hadde tenkt ut.

Men hva hvis bekymringen blir slår til?

Av og til skjer det du har bekymret deg for. Jeg har snakket med flere som har opplevd det. Som regel er erfaringen  at bekymringen ikke hjalp.

Kreften ble ikke lettere av at de hadde bekymret deg på forhånd. De ble ikke noe bedre forberedt på sykdom og ulykke av å ha bekymret seg. Det ble ikke noe mindre vondt.

Mange sier at de like gjerne kunne ha latt være å tenke på det, og heller slappet av og nytt tiden da de var friske og hadde det bra.

Du kan håndtere problemer uten å bekymre deg

Livet er uforutsigbart. De fleste av oss vil oppleve at det skjer ting vi ikke har verken forberedt oss på eller bekymret oss for.

Uansett hvor mye tid du bruker på bekymring, vil du også oppleve det. At det skjer ting som du ikke hadde tenkt på.

Og hva gjør du når det skjer?

Sannsynligvis takler du det helt fint. Du finner ut av det. Det ordner seg på et vis.

Reelle situasjoner har avgrensninger, mens tenkte situasjoner ikke har det. Og derfor vet du som regel hva du må gjøre når problemet oppstår og du står midt i situasjonen.

Ville du taklet det enda bedre om du hadde bekymret deg på forhånd? Sannsynligvis ikke.

Ironisk nok kan bekymring gjøre det vanskeligere å håndtere de problemene som faktisk oppstår. For det er lettere å tenke klart, ta beslutninger, og være handlekraftig når du i utgangspunktet var uthvilt og rolig, og ikke sliten og full av angst.

Hvordan stoppe bekymringer?

Det trenger ikke nødvendigvis å være så vanskelig.

Du er ikke nødt til å tenke videre på alle bekymringer som dukker opp. Du kan velge å la være. Det er du som bestemmer.

Et tips du kan teste ut, er å spørre deg selv:  Trenger jeg egentlig å tenke videre på denne tanken akkurat nå?

Hvis svaret er nei, kan du faktisk bare droppe det. Ikke alle bekymringer fortjener tiden din.

Synes du det er vanskelig? Vi hjelper deg gjerne! Sjekk ut workshopen vår hvor du får hjelp til å slippe bekymringene gjennom konkrete verktøy og øvelser.

LES OGSÅ