Hva er generalisert angst, og hvordan kan du bli frisk fra det?

May 12, 2020

Er du en av de som alltid har bekymringer for det ene og det andre? Som holder på med noe hele tiden fordi du er for urolig til å sitte i ro. Som veldig ofte har en indre dialog på helt crazy ting, og ikke klarer å skru av katastrofetankene om hva som kan skje i framtiden?

Da vil du kanskje kjenne deg igjen i diagnosen generalisert angstlidelse - også kjent som bekymringsangst.

Hva ER GENERALISERT ANGSTLIDELSE?

Generalisert angstlidelse består av store mengder bekymring, angstsymptomer, og en følelse av fare. "Noe kommer til å gå galt".

Du kan også ha søvnproblemer, dårlig konsentrasjon, urolig mage, hodepine, og vondt i nakke og rygg som tilleggsproblemer.

Mange som sliter med generalisert angst forteller at de alltid har bekymret seg. At de er fødte bekymrere.

Men hva er årsaken til generalisert angst?

Hvorfor får man generalisert angst?

Vi psykologer har hatt mange ulike teorier om hva som ligger bak generalisert angst. Noen eksempler er:

  • Traumatiske opplevelser i barndommen.
  • For mange urealistiske negative tanker.
  • En spesiell type ukontrollerbare bekymringer.
  • Sårbar engstelig personlighet.

Men mange som sliter med generalisert angst har ikke hatt en spesielt traumatisk bakgrunn. Noen har det, men mange har også hatt en fin, eller i alle fall helt normal barndom.

Vi finner heller ikke noen særlig forskjell på bekymringene hos de som har bekymringsangst og de som ikke har det. Verken i innhold eller type bekymringer.

Nå vet vi at årsaken til angsten ikke ligger i verken traumatiske opplevelser, for mange bekymringer, eller en spesiell type bekymringer. Årsaken ligger i måten du forholder deg til bekymringene på.

Personer med generalisert angst har ikke gode mentale verktøy til å skru av bekymringene. Derfor tar bekymringene til tider helt overhånd. Og det kan være veldig skremmende og slitsomt.

Bekymringsangst trenger ikke å bunne i så mye mer enn dårlige mentale vaner.

En test: har du generalisert angst?

  • Kjenner du deg ofte redd og engstelig?
  • Tenker du videre på alle bekymringene dine?
  • Føles det umulig å slutte å bekymre seg?
  • Bekymrer du deg mer enn de fleste andre du kjenner?
  • Tenker du at det er viktig å bekymre seg?
  • Er du bekymret for at du bekymrer deg for mye?

Hvis du kan svare ja på 3 eller flere, kan det være at du har generalisert angst.

Behandling for generalisert angst - hva fungerer?

Inntil nylig hadde vi ikke gode metoder for å behandle generalisert angst, men det har endret seg. Metakognitiv terapi er en videreutvikling av kognitiv terapi, og jobber direkte med bekymringene. Metoden gir deg verktøy til å håndtere bekymringstanker og angst på en helt ny måte. Du lærer steg for steg hvordan du kan ta kontroll over bekymringene, og slutte å bekymre deg.

Rundt 90% blir friske på så lite som kun 12 timer.

Hvis du vil vite mer om metakognitiv terapi for angst, anbefaler vi Pia Callesens selvhjelpsbok: “Grib livet slip angsten” (som dessverre foreløpig bare finnes på dansk).

Hvordan takle bekymringer på en bedre måte - få verktøyene!

Hvis du har gått lenge med et problem uten å komme deg videre, er det lett å gi opp og tenke at "sånn er jeg bare". Og det er utrolig trist, for det trenger ikke være vanskelig å bli frisk fra generalisert angst hvis du vet hva du skal gjøre.

Vi hjelper deg gjerne med konkrete øvelser, verktøy, og strategier slik at du kan ta kontroll over bekymringene en gang for alle.

Du kan enkelt bestille en time direkte i vår kalender, eller melde deg på en av våre online workshops, som er et billigere alternativ til deg som sliter med bekymringer og angst.

LES OGSÅ