Kurs/workshop

Få effektive verktøy mot nedstemthet, depresjon, og lav selvfølelse.

Ja, jeg vil være med!

Kjenn deg gladere, mer tilstede, og fornøyd på kun 7 uker.

Tradisjonell terapi fungerer ikke godt mot depresjon og lav selvfølelse. Metakognitiv terapi gjør.

Kjenner du deg:

  • trøtt og sliten mye av tiden?
  • frakoblet, tom, og ikke helt tilstede, selv når du burde ha det bra?
  • synes du det er vanskelig å stoppe negative tanker?

Denne workshopen, er lagd for deg som vil ha steg-for-steg veiledning til hvordan du skal komme fri fra grubling, tankekjør, nedstemthet, slitenhet, og depresjon. Målet er at du etter endt kurs skal kunne nyte livet og ha det stabilt bra.

Kurset kan også tas forebyggende for deg som sliter med tilbakevendende depresjon eller nedstemthet.

Bli med, og lær deg steg-for-steg hvordan du kan få bukt med depresjon og lav selvfølelse for godt.  

Tradisjonell terapi kan være frustrerende i det at den ikke gir deg noen plan eller gode verktøy til hva du skal gjøre for å bli frisk fra depresjon og lav selvfølelse. Du kan lære mye om deg selv og om hvorfor du er deprimert gjennom snakketerapi, men hva skal du gjøre med det du har lært? Får du mindre depresjon av å vite hvorfor du er deprimert? Sannsynligvis ikke. Positiv tenkning og trening tar heller ikke bort depresjonen på sikt selv om det kanskje hjelper litt der og da.

Så hvordan kan du fjerne depresjonsproblemet? Metakognitiv terapi er en ny forskningsbasert metode som gir deg en løsning. Metoden fokuserer på å stoppe prosessene som skaper og opprettholder depresjon og lav selvfølelse. I stedet for å grave i fortiden, skal du lære å bruke tankene og oppmerksomheten din på en måte som gir mindre nedstemthet og selvusikkerhet. Metoden har overveldende gode resultater fra forskning og klinikk, og brer raskt om seg.

Er metakognitiv workshop noe for meg?

Ja, hvis du kjenner deg igjen i at du:

  • Sliter med lav selvfølelse, nedstemthet, eller depresjon.
  • Synes det er vanskelig å skru av grubling og negative tanker.
  • Kjenner deg trøtt og sliten mye av tiden.
  • Føler deg frakoblet og ikke helt tilstede, selv når du burde ha det bra.  
  • Ikke klarer å slutte å tenke på ting selv om det gjør deg sliten og trist.
  • Føler at livet er grått og meningsløst.
  • Sliter med å konsentrere deg.
  • Hviler og sover mye.
  • Har lite motivasjon.
  • Utsetter for mye eller sliter med å komme i gang med ting.
  • Unngår sosiale aktiviteter og hobbyer selv om du vet det er bra for deg.
  • Kjenner deg urolig eller sliten mye av tiden.
  • Sliter med å sovne, sover urolig, eller våkner tidlig.
  • Ofte er trist og engstelig for ting som andre ikke ser ut til å bry seg om.
  • Har prøvd å hvile, tenke positivt, og finne ut av problemene uten at det har hjulpet helt.
  • Har vært i terapi tidligere uten å bli frisk, og ønsker å prøve en annerledes tilnærming.
  • Er over 18 år.

I workshopen får du:

  • Den mest effektive behandlingen vi har for depresjon.
  • En personlig modell som viser hva som opprettholder dine problemer, og nøyaktig hva du skal gjøre for å få det bedre.
  • En ny måte å forstå og håndtere negative tanker og følelser på.
  • Øvelse i å styre din oppmerksomhet slik at du blir mer tilstedeværende og konsentrert.
  • Hjemmeoppgaver som du skal trene på mellom samlingene.
  • Spesifikke måleverktøy som hjelper deg til å se din fremgang gjennom behandlingen.
  • Tilbakefallsplan – en plan for hvordan du kan takle vanskelige situasjoner i fremtiden uten å få tilbakefall.

Hva sitter jeg igjen med?

  • Vesentlig bedre livskvalitet.
  • Bedre selvfølelse og mer mot til å stå opp for deg selv.
  • Mindre nedstemthet og uro.
  • Mer mentalt overskudd, glede, og tilstedeværelse.
  • Bedre søvn.
  • Mer energi og motivasjon (og viten om hvordan du skal kickstarte disse følelsene).
  • Bedre konsentrasjon og hukommelse.
  • Verktøy til å komme ut av dårlig humør, og snu en dårlig dag.
  • Evne til å legge fra deg stressende hendelser og vonde tanker raskere (slik at de ikke plager deg i dager, uker, eller måneder).
  • Evne til å holde fokus der du vil ha det over tid slik at du kan prestere bedre på jobb, og være mer tilstedeværende med venner og familie.
  • Bedre evne til å håndtere problemer og utfordringer.
  • Evne til å stoppe bekymring, grubling, og tankekjør.
  • En helt ny måte å forstå og håndtere grubling og nedstemthet på.
  • Evne til å takle negative tanker uten å bli sittende fast i grubling.
  • En verktøykasse full av effektive og enkle øvelser som hjelper deg å stoppe nedstemthet og lav selvfølelse.
  • Kunnskap om hva som skaper nedstemthet og lav selvfølelse, og hvordan du kan unngå det - også i fremtiden.

Hva får jeg i workshopen?

  • 14 timer live videooverføring med kunnskap, verktøy, og øvelser som hjelper deg å takle nedstemthet og negative tanker på en ny og effektiv måte (Du deltar helt anonymt - ingen av de andre deltakerne vil se deg eller vite hvem du er).
  • Tilgang til opptak fra alle samlingene frem til 5. september.
  • 7 PDF-er med hovedpunktene fra hver samling (som du kan ta notater på eller bruke som hukommelseshjelp).
  • Direkte kommunikasjon med kursleder gjennom chat underveis i workshopene (slik at du får spurt om det du lurer på og gitt beskjed hvis du står fast og trenger mer hjelp).
  • Fellesskap og ekstra læring gjennom å få høre de andre deltagernes erfaringer og spørsmål (anonymisert selvfølgelig).
  • Veiledning i å lage en personlig modell som viser hva som opprettholder dine problemer (og eksempelmodeller som gjør prosessen lettere for deg).
  • Helt konkrete øvelser og mentale verktøy som hjelper deg å stoppe negative tanker før de blir et problem.
  • Praktiske, forskningsbaserte, og spesifikke råd til hva du kan gjøre for å få mindre nedstemthet og selvusikkerhet i livet ditt.
  • Forskningsbasert lydfil som viser deg hvordan du kan styre oppmerksomheten din (slik at du kan holde fokus på det som er viktig for deg i stedet for å bli sittende fast i håpløshet og grublerier).
  • Personlig oppfølging fra kursleder gjennom chat og krypterte meldinger ved behov.
  • Spesifikke måleverktøy som hjelper deg til å se din fremgang gjennom behandlingen.
  • Hjemmeoppgaver som hjelper deg å nå målene dine.
  • Den mest effektive behandlingen vi har for depresjon og lav selvfølelse.
  • Tilbakefallsplan – en plan for hvordan du kan takle vanskelige situasjoner i fremtiden uten å få tilbakefall.

Hvordan gjennomføres workshopen?

Vi gjennomfører workshopen online. Det betyr at du kan være fullstendig anonym i din egen sofa eller godstol, og få kunnskapen, øvelsene, og verktøyene du trenger for å oppnå mindre nedstemthet og mer glede. Du kan stille spørsmål underveis gjennom meldinger og chat. Kun psykologen som leder gruppa vil se meldingene dine.

Den mest effektive behandlingen

Metakognitiv terapi er den mest effektive behandlingen vi kjenner til for angst og depresjon. Forskning på flere tusen gruppeterapideltagere i Danmark, viste at rundt 80% ble diagnosefri etter 6x2 timer metakognitiv gruppeterapi.

Vår metakognitive workshop følger samme mal som de danske gruppene, bortsett fra at alt foregår online.

Workshopen foregår onsdager fra 19.00-21.00, og varer i 6 x 2 timer. I tillegg får du en totimers oppfølging 6-7 uker etter siste møte.

Når starter det?

Neste workshop starter 16. juni kl. 19.00. Deretter blir det en samling 23. juni, 30. juni, 7. juli, 14. juli, 21. juli, og 1. september. Du får tilgang til opptak fra alle samlingene frem til 5. september slik at du kan se gjennom samlingen og jobbe med oppgavene i etterkant hvis du ikke har mulighet til å være med live.

Workshopen ledes av Erik som er utdannet psykolog og har mye erfaring med metakognitiv terapi.

Priser

Prisen for hele workshopen, er på kr. 5250,- Det vil si at du betaler kr. 375,- per time for totalt 14 timer. ( 15 050,- mindre enn du ville betalt for 14 individuelle timer). Du kan betale alt på en gang, eller i tre omganger.

Vi vil at du skal få noe ut av å være med! Hvis du etter første dobbeltime kjenner at workshopen er feil for deg, kan du melde deg av ved å sende en mail til info@mkt-oslo.no. Du betaler da kun 750,- for første modul. Hvis du har forhåndsbetalt, får du tilbakebetalt alt utenom de 750,-. Avmelding etter at andre modul er gjennomført, er ikke mulig.

Vi anbefaler ikke workshopen hvis du sliter med:

  • Alvorlig depresjon
  • OCD
  • Psykose
  • Selvmordsproblematikk
  • Personlighetsforstyrrelser eller svært komplekse lidelser

Høres det bra ut? Meld deg på her!

Ja Takk, jeg vil være med på online workshop!

Vil du vite mer om metakognitive workshops før du melder deg på? Send oss en mail med dine spørsmål, eller hør andres erfaringer med metakognitive gruppeforløp - som workshopen er basert på - her.

Vanlige spørsmål:

Hva hvis workshopen ikke er riktig for meg?

Hvis du kjenner at workshopen er feil for deg etter første samling, kan du melde deg av. Bare send oss en mail på info@mkt-oslo.no. Du betaler da kun 750,- for første modul. Hvis du har forhåndsbetalt, får du tilbakebetalt alt utenom de 750,-.

Jeg er opptatt på dagtid. Kommer det opptak av modulene slik at jeg kan jobbe på kvelden?

Ja, det gjør det. Opptaket blir tilgjengelig frem til 5. september, slik at du kan se gjennom det når det passer for deg. Du kan også sende inn spørsmål på forhånd, eller i etterkant av workshopen, slik at du kan få svar på det du lurer på enten du er med live eller ikke.

Må jeg ha en diagnose?

Du trenger ikke ha en psykisk lidelse for å være med.  Workshopen passer også for deg som sliter med nedstemthet, depresjon og lav selvfølelse, men som ikke har noen diagnose.

Hvordan er metakognitive workshops forskjellig fra individuell terapi?

Noen problemer går igjen hos nesten alle som sliter med nedstemthet, og lav selvfølelse. Det er disse problemene vi fokuserer mest på i  workshopen. Mye av det du lærer og gjør i workshopen, er derfor likt det du ville gjort i individuell terapi.

Fordelen med workshop, er at du kan få den effektive metakognitive kunnskapen, øvelsene, og verktøyene til en mye lavere pris enn du ellers ville fått. Ulempen er at det er litt mindre rom for individuell tilpasning.

Jeg er ikke komfortabel med å utlevere meg for fremmede mennesker - hvor mye informasjon må jeg gi?

Vi trenger noe grunnleggende informasjon om deg, som navn, mail, telefonnummer, og adresse. I tillegg vil du ha mulighet til å sende inn ekstra informasjon underveis i workshopen (f.eks. spørsmål og symptomskjema). Du trenger ikke å sende inn ekstra informasjon hvis du ikke vil, men det gir kursholder større mulighet til å tilpasse innholdet i workshopen til deg.

For alle andre deltakerne er du fullstendig anonym. Ingen av deltakerne kan se hverandre, eller få informasjon om hverandre.

Underveis i kurset kan du stille spørsmål gjennom krypterte meldinger og chat. Kun psykologen som leder workshopen kan se hva du skriver. Kursholder vil dele kommentarer og spørsmål underveis sånn at alle i gruppa kan få nytte av svarene og få innblikk i de andres erfaringer. Ingen sensitiv eller avslørende informasjon vil bli delt.

Hvordan foregår workshopen? Hva gjør vi?

I workshopen vil du få hjelp til å lage din egen metakognitive modell som viser hvordan dine problemer henger sammen, og hva som skaper og opprettholder depresjon og lav selvfølelse hos deg.

Deretter vil vi gå i gang med undervisning, øvelser, og hjemmeoppgaver som gir deg kunnskap,  verktøy, og praktisk øvelse i å ta kontroll over grubling, nedstemthet, og lav selvfølelse.

Trenger jeg å noe utstyr? Hva må jeg tenke på?

Du må ha en god penn og en stor (minst A4)notatblokk til å skrive i. Du trenger også et viskelær. Ellers anbefaler vi at du sitter på et sted hvor du ikke kan bli forstyrret eller overhørt.

Jeg vet ikke om jeg har depresjon, er workshopen rett for meg?

Du trenger ikke ha diagnosen depresjon for å få nytte av workshopen. Faktisk trenger du ikke ha en psykisk lidelse i det hele tatt. Hvis du sliter med grubling og nedstemthet, er denne workshopen for deg.

Hva hvis jeg også sliter med noe annet, eller av andre grunner har behov for mer terapi?

Workshopen kan kombineres med individualterapi, enten underveis, eller i etterkant (avhengig av kapasitet). Som eksisterende klient, vil du bli prioritert. Det er også fint å vite at du mest sannsynlig vil spare en del timer på å ha gått gjennom gruppeforløpet først.

Jeg sliter med depresjon, men har også angst/OCD/traumer, er denne workshopen rett for meg?

Hvis du har angst, kan du fint delta i workshopen. Mange av teknikkene du lærer kan også brukes mot angst.

Noen elementer av OCD er ikke et problem, men hvis tvangslidelse er ditt hovedproblem, er ikke dette workshopen for deg. Dette er heller ikke en workshop for deg med svært komplekse problemer, som for eksempel personlighetsforstyrrelser. Det betyr ikke at du ikke kan få noe ut av workshopen, men du vil sannsynligvis ha behov for individuell terapi i tillegg.

Hvis du har depresjon utløst av traumer, eller sliter med PTSD, vil du kunne få mye ut av workshopen, men det er ikke sikkert at du kommer helt i mål.

Workshopen er tilpasset deg som har problemer med nedstemthet og lav selvfølelse. Hvis dette er noe du kjenner deg igjen i, vil du få nyttige verktøy og strategier gjennom workshopen.

Jeg har prøvd andre typer terapi uten å bli bedre, vil denne workshopen kunne hjelpe meg?

Mye tyder på at metakognitiv terapi er den mest effektive terapiformen vi har mot depresjon og angst. Metoden skiller seg fra både kognitiv og tradisjonell terapi på flere måter. Hvis du bekymrer deg, grubler, eller fokuserer mye på farer, er denne terapiformen verdt et forsøk.

Ja Takk, jeg vil være med på online workshop!

KONTAKT

TELEFON

Ma. - Fre. 09:00 - 17:00

EPOST

Svar innen 24 timer

ADRESSE

Universitetsgata 24
0162 OSLO

SEND MELDING

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.