Grubling

Vil du ha hjelp til å gruble mindre?

Tenker du hele tiden? Analyserer og grubler over de minste ting? Sliter du med å være til stede der du er?

For mye grubling kan gjøre deg utslitt og deprimert. For det første trenger du mentale pauser for å ha det bra.

For det andre, vil det du retter oppmerksomheten mot påvirke hvordan du føler deg. Derfor kan grubling føre til en rekke problemer, avhengig av hva du grubler over. Noen eksempler er depresjon, sinneproblemer, eksistensiell angst, problemer med å ta valg, og generelt psykisk ubehag.

Samtidig er det mulig å kose seg med grubling. Så hvordan vet du om du grubler for mye?

har grublingen tatt overhånd?

Hvis du kjenner deg igjen i noen av påstandene under, er det sannsynlig at grublingen har blitt et problem for deg. Du:

  • Klarer ikke slutte å gruble, selv når du vil.
  • Har tankekjør.
  • Sliter med å få sove på kvelden.
  • Klarer ikke helt være til stede der du er.
  • Det føles som om du holder på å bli gal av grubling.
  • Tenker at det må være noe galt med deg, siden du grubler så mye.

Tenker du at grublingen er en del av deg? Slik er det ikke. Grubling er en mental uvane som er ganske lett å vende hvis du har de rette strategiene.

I metakognitiv terapi lærer du:

  • Hvordan du selv kan bestemme når, og hvor mye du skal gruble.
  • Enkle øvelser og oppgaver som hjelper deg å ta tilbake kontrollen over din oppmerksomhet.

Høres dette ut som noe for deg? Da kan du enkelt bestille en time i vår kalender.

Vi tilbyr time i Oslo og Online

KONTAKT

TELEFON

Ma. - Fre. 09:00 - 17:00

EPOST

Svar innen 24 timer

ADRESSE

Slemdalsveien 70A
0370 OSLO

SEND MELDING

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.