Sosial angst

SOSIAL ANGST

Sosial angst er angst for at andre skal tenke du er rar, usikker, eller underlegen. Enkelt sagt - angst for å dumme deg ut. Sosial angst varer ofte livet ut hvis den ikke blir behandlet. Men heldigvis finnes det god behandling.

VANLIGE SYMPTOMER VED SOSIAL ANGST:

  • Rødming, svetting, skjelving
  • Skjelvende stemme
  • Stamming
  • Hjertebank
  • Svimmelhet
  • Følelse av å gå inn i en boble
  • Bekymring for at andre skal se at du er engstelig
  • Bekymring for å oppføre deg klønete eller rart
  • Bekymring for at du ikke skal klare å si noe, eller for at du skal bable ukontrollert

Mange med sosial angst kjenner på i alle fall noen av de symptomene over. Andre har få fysiske symptomer, men føler seg uvel og ukomfortable i sosiale situasjoner.

Det er vanlig å bekymre seg mye før sosiale situasjoner. I selve situasjonen kan det være vanskelig å konsentrere seg, og tankene går ofte på høygir. Mange overtenker hva de skal si og hvordan de skal bevege seg. Andre unngår sosiale situasjoner helt, eller prøver å holde seg i bakgrunnen. Det er også vanlig å bruke mye tid på å analysere sosiale situasjoner, og på å prøve å finne ut hvilket inntrykk andre sitter igjen med.

Selv om du fungerer godt sosialt, kan du få mye ut av behandling. Hvis du synes det er ubehagelig og slitsomt å forholde deg til sosiale situasjoner på grunn av alle tankene og angsten det skaper, anbefaler vi at du prøver terapi.

Frisk fra SOSIAL ANGST

Mange forteller at de har prøvd å eksponere seg for sosiale situasjoner på egen hånd uten at det har hjulpet. Dessverre er ikke eksponering for sosiale situasjoner alene løsningen på sosial angst. Grunnen til det, er at det du er redd for ikke er sosiale situasjoner i seg selv, men andre menneskers tanker. Og tankene får du ikke direkte tilgang til uansett hvor sosial du er.

Sosial angst krever derfor en litt annen tilnærming enn mange andre typer angst. Nyere forskning viser at behandlingen fungerer godt når den har fokus på å:

  • Endre måten du bruker oppmerksomheten på.
  • Redusere bruken av mestringsstrategier i sosiale situasjoner.
  • Redusere bekymring og grubling.

Vi anbefaler kognitiv- eller metakognitiv terapi ved sosial angst. Metakognitiv terapi ser ut til å gi bedre og raskere resultater enn kognitiv terapi.

Kontakt oss gjerne hvis du ønsker mer informasjon, eller bestill en time direkte i vår kalender!

Vi tilbyr time i Oslo og Online

KONTAKT

TELEFON

Ma. - Fre. 09:00 - 17:00

EPOST

Svar innen 24 timer

ADRESSE

Slemdalsveien 70A
0370 OSLO

SEND MELDING

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.