Søvnproblemer

OM SØVNPROBLEMER

Så mye som en av tre voksne vil oppleve periodevise søvnproblemer i løpet av livet.  Den vanligste behandlingen er medikamenter, og kun de færreste får tilbud om terapi eller andre typer oppfølging for sine søvnvansker. Dette til tross for at forskning har vist at søvnhygieneråd kombinert med kognitiv atferdsterapi er den mest effektive behandlingen for søvnproblemer, særlig på lang sikt. Rundt 80% har god effekt av slik behandling.

HVA GJØR MAN NÅR MAN FORTSATT IKKE FÅR SOVE ETTER Å HA PRØVD SØVNHYGIENERÅD OG KOGNITIV TERAPI?

En del opplever imidlertid at de fortsatt sliter med søvnen etter å ha fulgt søvnhygieneråd i en periode. Vår erfaring er at slike vedvarende søvnproblemer ofte henger sammen med manglende evne til å legge fra seg tanker når man skal sove. Noen har i tillegg blitt så redde for å ikke få sove, og for konsekvensene av søvnmangel, at dette hindrer dem i å sovne. I slike tilfeller kan metakognitiv terapi være til hjelp.

BEHANDLING FOR SØVNPROBLEMER – VI HJELPER DEG Å SLUTTE Å TENKE NÅR DU SKAL SOVE

Ved behandling av søvnproblemer vil vi typisk undersøke om du har fulgt søvnhygieneråd på en god måte, og hva som eventuelt gjør at du ikke har fått full effekt av disse. Dersom du sliter med tankekjør eller bekymringer på natten vil vi undersøke hva det er som gjør at du ikke klarer å la tankene ligge. Vi vil deretter gi deg verktøy til å klare å gi slipp på tanker og bekymringer slik at det blir lettere å sovne. Vi vil også hjelpe deg til å bli mindre redd for å ikke få sove, og for effektene av søvnløshet.

Kontakt oss gjerne dersom du ønsker mer informasjon, eller bestill en time direkte i vår kalender.

Vi tilbyr time i Oslo og Online

KONTAKT

TELEFON

Ma. - Fre. 09:00 - 17:00

EPOST

Svar innen 24 timer

ADRESSE

Slemdalsveien 70A
0370 OSLO

SEND MELDING

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.