Helseangst / hypokondri

Tenk om det er noe alvorlig galt?

Alle har symptomer, men ikke alle bruker like mye tid til å fokusere på symptomene. Hvis du sliter med helseangst, bruker du mye tid til å kjenne etter, bekymre deg, og sjekke symptomer. For hva om du går glipp av noe viktig?

Symptomer på helseangst

Når du bekymrer deg så mye for din egen helse at det blir et problem, kaller vi det helseangst.

De fleste som sliter med helseangst har en eller annen form for symptomer. Symptomene kan variere ut fra hvilken sykdom du er redd for, og de kan variere over tid. Noen eksempler på sykdommer som mange bekymrer seg for, er ALS, kreft, MS, og hjertesykdom. Du kan også ha en generell angst for å være syk.

Noen vanlige symptomer, er:

  • Leamus eller muskelrykninger
  • Smerter
  • Skjelving
  • Hjertebank, brystsmerter eller uregelmessig hjerterytme
  • Svimmelhet eller synsforstyrrelser
  • Slitenhet eller utmattelse
  • Konsentrasjonsproblemer
  • Vondt i halsen
  • Angstsymptomer (se panikkangst)

Metakognitiv terapi for helseangst

Metakognitiv terapi er en banebrytende tilnærming til behandling av helseangst. Metoden jobber direkte med prosessene som driver angsten.

I behandlingen lærer du:

  • Å ta kontroll over bekymringer, grubling, og sjekking.
  • En ny måte å forholde deg til symptomer og katastrofetanker på.
  • Å fokusere bort fra symptomene.
  • En steg for steg veiledning til hvordan du skal få det bedre.
  • En plan for hvordan du skal unngå tilbakefall.

Du lærer hvordan du kan stoppe prosessene som holder angsten ved like, slik at du slipper å bli plaget av uro og symptomer hele tiden.

Helseangst og fysisk sykdom

Mange som er diagnostisert med alvorlige sykdommer sliter også med helseangst. Noen får også angst etter å ha blitt friske fra alvorlig sykdom.

Når angsten kommer på toppen av sykdom, stjeler det av kreftene og livskvaliteten din.  

Uavhengig av om du faktisk er syk eller "bare" bekymret for å være det, kan metakognitiv terapi hjelpe. Du kan enkelt bestille en time i vår kalender, eller skrive deg på ventelisten til en av våre terapeuter.

Last også ned våre beste tips mot bekymring her!

"Ofte når vi sliter med psykiske vansker har vi kjørt oss fast i et spor som ikke leder noe godt sted. Men så fortsetter vi likevel, og stanger hodet i veggen med metoder som ikke fungerer. Hvis du har strevd med uro, angst, eller nedstemthet en stund, så kan det være bra å oppsøke hjelp. Vi vet hva som skal til for å få det bedre."

Bestill time nå!

Vi tilbyr time i Oslo og Online. Finn ut hvordan du kan bli bedre!

Noen av våre psykologer

Send oss en melding!

Lurer du på noe?

Få svar fra en av våre terapeuter innen to arbeidsdager. Du kan også sende en mail til info@mkt-oslo.no
Hei! Jeg heter Erik og er en av psykologene som kan svare deg på spørsmål relatert til terapi og bestillinger ved MKT-Oslo. Jeg ser frem til å høre fra deg.