Panikkangst

PANIKKANGST

Panikkangst er plutselige anfall av sterk angst som føles som de kommer ut av det blå. Mange som har panikklidelse forteller at de ikke har sterke panikkanfall så ofte, men at de bruker mye tid til å bekymre seg for, og forsøke å unngå panikkanfall. Det er vanlig å kjenne på uro, rastløshet og angst som stiger og synker mye av tiden.

SYMPTOMER PÅ PANIKKANGST:

  • Sterk hjertebank
  • Rask pust eller hyperventilering
  • Svimmelhet
  • Uvirkelighetsfølelse
  • Derealisasjon eller ut-av-seg-selv-opplevelse
  • Følelse av å gå inn i en boble
  • Synsforstyrrelser, for eksempel tåkesyn eller prikking for øynene
  • Kvalme, magevondt, eller diare
  • Svetting eller kaldsvetting
  • Skjelving
  • Prikkende følelse i ansikt, armer eller ben
  • Brystsmerter
  • Munntørrhet
  • Uro, rastløshet, trang til å komme seg bort/ut
  • Endret hørsel, skarpere eller mer dempede lyder

Det vil variere hvor mange symptomer man får og hvor sterkt man føler symptomene.

DE ALLER FLESTE SOM HAR PANIKKANGST KJENNER PÅ EN ELLER FLERE AV FØLGENDE:

  • Frykt for å dø, for eksempel av et hjerteattak eller en hjerneblødning
  • Frykt for å bli gal
  • Frykt for å miste kontrollen
  • Frykt for at anfallet aldri skal stoppe
  • Frykt for å kaste opp
  • Frykt for å ikke få puste

De fleste med panikkangst unngår etter hvert en del situasjoner. Mange opplever at de får angst av å ta offentlig transport, gå på kino, være på steder med mange mennesker, åpne plasser, eller lukkede rom. En del blir også redde for å gå ut av huset. Heldigvis finnes det god hjelp for panikkangst.

BEHANDLING AV PANIKKANGST

Metakognitiv terapi for panikkangst krever i mindre grad enn kognitiv terapi at du eksponerer deg for dine symptomer. Som regel vil behandlingen i første omgang fokusere på å redusere tiden du bruker til å tenke på, bekymre deg for, og rette oppmerksomheten mot dine symptomer. I tillegg vil vi hjelpe deg til å forstå symptomene dine på en ny måte slik at du slipper å være redd for anfallene. Når du blir mindre redd for symptomene og gir dem mindre oppmerksomhet, vil de som regel raskt bli færre og mindre sterke. Som regel forsvinner panikkanfallene og uroen helt på sikt.

Dersom det er nødvendig for din bedring, vil vi også bruke klassisk eksponeringsterapi i behandlingen. Kontakt oss gjerne dersom du ønsker mer informasjon, eller bestill en time direkte i vår kalender.

Vi tilbyr time i Oslo og Online

KONTAKT

TELEFON

Ma. - Fre. 09:00 - 17:00

EPOST

Svar innen 24 timer

ADRESSE

Slemdalsveien 70A
0370 OSLO

SEND MELDING

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.