Panikkangst

Angst for angsten

Kjenner du deg ofte urolig, og har du plagsomme symptomer som ikke går bort? Bekymrer du deg mye for å få angst, for å besvime, eller for å miste kontrollen? Da kan det hende at du sliter med panikkangst. Et panikkanfall er noe av det mest skremmende du kan oppleve. Men mange som strever med panikklidelse har faktisk ikke så ofte panikkanfall. Det vanligste er å kjenne på uro og symptomer som kommer og går, og som man bruker mye krefter på å holde i sjakk.

Symptomer på panikkangst:

  • Hjertebank
  • Pusteproblemer eller hyperventilering
  • Svimmelhet
  • Uvirkelighetsfølelse
  • Ut-av-deg-selv-opplevelse
  • Synsforstyrrelser - for eksempel tåkesyn eller prikking for øynene
  • Kvalme, magevondt, eller diare
  • Svette eller kaldsvette
  • Skjelving
  • Prikkende følelse
  • Nummenhet
  • Brystsmerter
  • Munntørrhet
  • Uro, rastløshet, trang til å komme deg bort
  • Forandringer i hørsel

Du trenger ikke ha alle symptomene for å ha en panikklidelse.

Metakognitiv terapi for panikkangst

Metakognitiv terapi for panikkangst er en her-og-nå fokusert behandling som ofte fungerer svært raskt. Rundt 8-12 timer er vanlig lengde på et forløp. Behandlingen hjelper deg å endre måten du forholder deg til symptomene dine på, og du vil lære hvordan du kan bruke mindre tid og fokus på bekymringer og plagsomme symptomer.

I behandlingen vil du lære:

  • Hvordan du kan ta kontroll over bekymringer.
  • En ny måte å forholde deg til symptomer på, som gjør at de raskt blir mindre plagsomme.
  • Hva som skjer i kroppen når du får panikk - og hvorfor.
  • En steg-for-steg veiledning til hva du kan gjøre for å få det bedre.

Du kan enkelt bestille en time i vår kalender, eller melde deg på en av våre effektive workshops som er et billigere tilbud til deg som sliter med bekymringer og angst. Neste uke holder Sunniva et gratis webinar om panikkangst som du kan melde deg på her!

"Ofte når vi sliter med psykiske vansker har vi kjørt oss fast i et spor som ikke leder noe godt sted. Men så fortsetter vi likevel, og stanger hodet i veggen med metoder som ikke fungerer. Hvis du har strevd med uro, angst, eller nedstemthet en stund, så kan det være bra å oppsøke hjelp. Vi vet hva som skal til for å få det bedre."

Bestill time nå!

Vi tilbyr time i Oslo og Online. Finn ut hvordan du kan bli bedre!

Noen av våre psykologer

Send oss en melding!

Lurer du på noe?

Få svar fra en av våre terapeuter innen to arbeidsdager. Du kan også sende en mail til info@mkt-oslo.no
Hei! Jeg heter Erik og er en av psykologene som kan svare deg på spørsmål relatert til terapi og bestillinger ved MKT-Oslo. Jeg ser frem til å høre fra deg.