Bekymring, angst, og koronavirus – 5 råd

April 15, 2020

Hei du som sliter med angst for coronavirus. Kanskje er du hjemme nå, og har all verdens tid til å tenke. Kanskje må du på jobb, og det bekymrer deg.

Vi er alle litt redde nå. Men noen sliter mer med å kontrollere tankene enn andre. Kanskje er du en av dem.

Jeg kan kanskje ikke hjelpe deg helt ut av angsten gjennom dette blogginnlegget, men jeg håper du kan få det litt lettere.

Noen råd til deg.

1. FORSØK Å KOBLE DEG FRA NYHETSSTRØMMEN

Og ikke google corona eller symptomer. Dette gjelder særlig for deg som har helseangst. Kanskje synes du det er vanskelig å koble deg helt fra. Forsøk i så fall å samle all googling til et fast tidspunkt på dagen slik at du kan holde deg oppdatert uten å mate angsten.

Du vet det er et godt råd. Bare gjør det.

2. UTSETT BEKYMRING

Jeg vet det ikke er lett, men se om du kan legge merke til bekymringstankene dine uten å spinne videre på dem. Spør deg selv om du vil være med på det toget der.

Du kan kanskje ikke velge hvilke tanker du får, men du kan velge hvor mye oppmerksomhet du vil gi til tankene, og hvor lenge de skal få spille hovedrollen i bevisstheten din.

Slik ser det ut: Når du får en bekymringtanke, forsøk å vende oppmerksomheten tilbake til det du holder på med. La tanken være i fred. Kanskje den forsvinner, kanskje ikke. La den uansett være i fred, og konsentrer deg om noe annet.

Så setter du eventuelt av et kvarter senere på dagen til å tenke gjennom alle bekymringene du ønsker å tenke gjennom.

3. IKKE KJENN ETTER PÅ KROPPEN

Å kjenne etter på kroppen er et dårlig råd for alle som har angst. Alltid. Og i hvert fall når angsten handler om et virus. Ikke gjør det. Stol på at kroppen vil fortelle det tydelig til deg hvis du blir syk.

Og før den gjør det skal du selvfølgelig følge alle hygiene-, og karanteneråd som best du kan.

Men ikke kjenn etter.

Må du kjenne etter? Forsøk i så fall å kjenne etter på hva som fungerer. Hva er bra i kroppen i dag?

4. HOLD PÅ RUTINER

Hold på rutiner. Eller lag nye. Ha en plan, slik at du vet hva du skal fylle dagen med, i alle fall sånn omtrentlig.

5. GJØR NOE

Og gjerne noe meningsfullt. Lek med barna. Rydd i klesskapet. Les den boken du har hatt lyst til å lese. Jobb om du kan. Se om du klarer å gi oppmerksomheten din til disse oppgavene til tross for at bekymringstankene er der.

Og så må du gi deg selv litt slack om du synes det er vanskelig. Det er lov å være redd. Og så går det an å gjøre noe nyttig og fint ut av dagen likevel.

Jeg håper du får det til, i alle fall noe av tiden. Lykke til.

HER HAR VI SAMLET NOEN FLERE RÅD FRA FOLK VI SYNES ER FLINKE:

Psykologene Lind & Karmarks råd til deg som sliter med angst og bekymring for coronavirus.

Barnepsykologens råd om hvordan du kan snakke med barn om coronavirus.

Synes du det er vanskelig å kontrollere bekymringene? Vi hjelper deg gjerne. Kontakt oss på info@mkt-oslo.no, eller bestill en time direkte i vår kalender.

LES OGSÅ