Kurs/workshop

Ta kontroll over bekymring, stress, og angst på kun 7 uker

Ja, jeg vil være med!

Tradisjonell terapi kan gjøre at du lærer å forstå deg selv bedre. Men bedre selvforståelse fører ikke nødvendigvis til mindre stress og angst. Denne workshopen, er lagd for deg som leter etter en manual - en steg for steg guide - til hva du kan gjøre for å få mindre bekymringer, stress, og angst i ditt liv.

  • Kjenner du deg engstelig og urolig mye av tiden?
  • krisemaksimerer du over små og store ting?
  • Føler du sjelden at du bare slapper av?
  • Kunne du tenke deg å prøve metakognitiv terapi på en effektiv måte til en billigere pris?

Da er denne workshopen for deg! Bli med, og lær deg steg-for-steg hvordan du kan få bukt med angst, stress, og bekymring for godt.  

Er metakognitiv workshop noe for meg?

Hvis du kjenner deg igjen i flere av punktene under, vil workshopen kunne hjelpe deg. Du:

  • Sliter med bekymringer, angst, og stress.
  • Bekymringer og katastrofetanker tar ofte overhånd, og gjør deg engstelig, urolig, og sliten.
  • Har prøvd å distrahere deg, roe ned, og meditere uten at det har hjulpet helt.
  • Kjenner at du er på vakt for ubehagelige tanker, følelser, og situasjoner.
  • Sliter med å få sove på kvelden, sover urolig, eller våkner tidlig.
  • Er ofte trist og engstelig for ting som andre ikke ser ut til å bry seg om.
  • Har vært i terapi tidligere uten å bli frisk, og ønsker å prøve en annerledes tilnærming.
  • Er over 18 år.

I workshopen får du:

  • Den mest effektive behandlingen vi har for stress, angst, og bekymring.
  • En personlig modell som viser hva som opprettholder dine problemer, og hva du skal gjøre for å få det bedre.
  • En ny måte å forstå og håndtere bekymringer, stress, og angst på.
  • Øvelse i å styre din oppmerksomhet slik at du kan bli mer tilstedeværende og konsentrert.
  • Hjemmeoppgaver som du skal trene på mellom timene.
  • Spesifikke måleverktøy som hjelper deg til å se din fremgang gjennom behandlingen.
  • Tilbakefallsplan – en plan for hvordan du kan takle vanskelige situasjoner i fremtiden uten å få tilbakefall.

Hva sitter jeg igjen med?

  • Vesentlig bedre livskvalitet.
  • Mer mentalt overskudd, ro, og konsentrasjon.
  • Bedre evne til å håndtere problemer og utfordringer.
  • Evne til å stoppe bekymring, grubling, og tankekjør.
  • En verktøykasse full av effektive og enkle øvelser som hjelper deg å ta kontroll over angst og bekymringer.
  • Kunnskap om hva som skaper bekymring, stress, og angst, og hvordan du kan unngå det - også i fremtiden.

Hvordan gjennomføres workshopen?

Vi gjennomfører workshopen online denne vinteren på grunn av corona. Det betyr at du kan være fullstendig anonym i din egen sofa eller godstol, og få kunnskapen, øvelsene, og verktøyene du trenger for å oppnå mindre angst og mer mental ro. Du kan stille spørsmål underveis gjennom meldinger og chat. Kun psykologen som leder gruppa vil se dine meldinger.

Siden kurset foregår online for første gang, setter vi ned prisene fra 1100,- til 750,- per totimers samling.

Den mest effektive behandlingen

Metakognitiv terapi er den mest effektive behandlingen vi kjenner til for angst og depresjon. Forskning på flere tusen gruppeterapideltagere i Danmark, viste at rundt 80% ble diagnosefri etter 6x2 timer metakognitiv gruppeterapi.

Vår metakognitive workshop følger samme mal som de danske gruppene, bortsett fra at alt foregår online.

Workshopen foregår tirsdager fra 09-11, og varer i 6 x 2 timer. I tillegg får du en totimers oppfølging 6-7 uker etter siste møte.

Når starter det?

Neste workshop starter 1. desember kl. 09-11. Deretter blir det en samling 8. desember, 15 desember, 22 desember, 5. januar, 12. januar, og 2. mars. Du får tilgang til opptak i 3 dager etter hver samling slik at du kan se gjennom samlingen og jobbe med oppgavene på kvelden hvis du ikke har mulighet til å være med live.

Workshopen ledes av Sunniva som er utdannet psykolog, og har lang erfaring med metakognitiv terapi.

Priser

Prisen for hele workshopen, er på kr. 5250,- Det vil si at du betaler kr. 375,- per time for totalt 14 timer. ( 15 050,- mindre enn du ville betalt for 14 individuelle timer). Du kan betale alt på en gang, eller i tre omganger.

Vi vil at du skal få noe ut av å være med! Hvis du etter første dobbeltime kjenner at workshopen er feil for deg, kan du melde deg av ved å sende en mail til info@mkt-oslo.no. Du betaler da kun 750,- for første modul. Hvis du har forhåndsbetalt, får du tilbakebetalt alt utenom de 750,-. Avmelding etter at andre modul er gjennomført, er ikke mulig.

Vi anbefaler ikke workshopen hvis du sliter med:

  • Alvorlig depresjon
  • OCD
  • Psykose
  • Selvmordsproblematikk
  • Personlighetsforstyrrelser eller svært komplekse lidelser

Påmelding

Ja Takk, jeg vil være med på online workshop!

Vil du vite mer om metakognitive workshops før du melder deg på? Send oss en mail med dine spørsmål, eller hør andres erfaringer med metakognitive gruppeforløp - som workshopen er basert på - her.

Hva sier de som har gjennomført workshopen?

jeg har det jevnt over mye bedre med angsten nå. Jeg får til flere av de tingene jeg ikke kunne for 2-3 måneder siden, og merker mer og mer at dette å ikke tenke så mye på ting hjelper.
Jeg kjenner på en større ro.
Nå kan jeg kjenne meg glad innimellom, det var lenge siden sist. (Etter 4 samlinger).

Vanlige spørsmål:

Hva hvis workshopen ikke er riktig for meg?

Hvis du kjenner at workshopen er feil for deg etter første samling, kan du melde deg av. Bare send oss en mail på info@mkt-oslo.no. Du betaler da kun 750,- for første modul. Hvis du har forhåndsbetalt, får du tilbakebetalt alt utenom de 750,-.

Jeg er opptatt på dagtid, kommer det opptak av modulene slik at jeg kan jobbe på kvelden?

Ja, det gjør det. Opptaket blir tilgjengelig i 3 dager etter at hver modul er gjennomført, slik at du kan se gjennom det når det passer for deg. Du kan også sende inn spørsmål på forhånd, eller i etterkant av workshopen, slik at du kan få svar på det du lurer på enten du er med live eller ikke.

Må jeg ha en diagnose?

Du trenger ikke ha en psykisk lidelse for å være med.  Workshopen passer også for deg som sliter med bekymring, angst og stress, men som ikke har noen diagnose.

Hvordan er metakognitive workshops forskjellig fra individuell terapi?

Noen problemer går igjen hos nesten alle som sliter med bekymring, angst, og stress. Det er disse problemene vi fokuserer mest på i  workshopen. Mye av det du lærer og gjør i workshopen, er derfor likt det du ville gjort i individuell terapi.

Fordelen med workshop, er at du kan få den effektive metakognitive kunnskapen, øvelsene, og verktøyene til en mye lavere pris enn du ellers ville fått. Ulempen er at det er litt mindre rom for individuell tilpasning.

Jeg er ikke komfortabel med å utlevere meg for fremmede mennesker - hvor mye informasjon må jeg gi?

Vi trenger noe grunnleggende informasjon om deg, som navn, mail, telefonnummer, og adresse. I tillegg vil du ha mulighet til å sende inn ekstra informasjon underveis i workshopen (f.eks. spørsmål og symptomskjema). Du trenger ikke å sende inn ekstra informasjon hvis du ikke vil, men det gir kursholder større mulighet til å tilpasse innholdet i workshopen til deg.

For alle andre deltakerne er du fullstendig anonym. Ingen av deltakerne kan se hverandre, eller få informasjon om hverandre.

Underveis i kurset kan du stille spørsmål gjennom krypterte meldinger og chat. Kun psykologen som leder workshopen kan se hva du skriver. Kursholder vil dele kommentarer og spørsmål underveis sånn at alle i gruppa kan få nytte av svarene og få innblikk i de andres erfaringer. Ingen sensitiv eller avslørende informasjon vil bli delt.

Hvordan foregår workshopen? Hva gjør vi?

I workshopen vil du få hjelp til å lage din egen metakognitive modell som viser hvordan dine problemer henger sammen, og hva som skaper og opprettholder angst hos deg.

Deretter vil vi gå i gang med undervisning, øvelser, og hjemmeoppgaver som gir deg kunnskap,  verktøy, og praktisk øvelse i å ta kontroll over bekymring, stress, og angst.

Trenger jeg å noe utstyr? Hva må jeg tenke på?

Du må ha en god penn og en stor (minst A4)notatblokk til å skrive i. Du trenger også et viskelær. Ellers anbefaler vi at du sitter på et sted hvor du ikke kan bli forstyrret eller overhørt.

Jeg vet ikke om jeg har generalisert angst, er workshopen rett for meg?

Du trenger ikke ha diagnosen generalisert angst for å få nytte av workshopen. Faktisk trenger du ikke ha en psykisk lidelse i det hele tatt. Hvis du sliter med bekymring, stress, eller angst, er denne workshopen for deg.

Hva hvis jeg også sliter med noe annet, eller av andre grunner har behov for mer terapi?

Workshopen kan kombineres med individualterapi, enten underveis, eller i etterkant (avhengig av kapasitet). Som eksisterende klient, vil du bli prioritert. Det er også fint å vite at du mest sannsynlig vil spare en del timer på å ha gått gjennom gruppeforløpet først.

Jeg sliter med bekymringer, stress, og angst, men har også depresjon/OCD/traumer, er denne workshopen rett for meg?

Noen elementer av OCD er ikke et problem, men hvis tvangslidelse er ditt hovedproblem, er ikke dette workshopen for deg. Dette er heller ikke en workshop for deg med svært komplekse problemer, som for eksempel personlighetsforstyrrelser. Det betyr ikke at du ikke kan få noe ut av workshopen, men du vil sannsynligvis ha behov for individuell terapi i tillegg.

Hvis du kjenner deg mildt deprimert, kan du fint delta i workshopen. Det samme gjelder hvis du har tilbakevendende depresjoner, men ikke er deprimert akkurat nå. Hvis du sliter med en moderat eller alvorlig depresjon, er ikke denne workshopen rett for deg akkurat nå.

Hvis du har fått angst etter traumer, eller sliter med PTSD, er workshopen midt i blinken for deg!

Workshopen er tilpasset deg som har problemer med bekymringer, stress, uro, og angst. Hvis dette er noe du kjenner deg igjen i, vil du få nyttige verktøy og strategier gjennom denne workshopen.

Jeg har prøvd andre typer terapi uten å bli bedre, vil denne workshopen kunne hjelpe meg?

Mye tyder på at metakognitiv terapi er den mest effektive terapiformen vi har for bekymring, stress, og angst. Metoden skiller seg fra både kognitiv og tradisjonell terapi på flere måter. Hvis du bekymrer deg, grubler, eller fokuserer mye på farer, er denne terapiformen verdt et forsøk.

Når jeg har vært til psykolog tidligere, har vi bare snakket om barndommen og om ting som har skjedd i livet. Da har jeg blitt litt bedre, men jeg har alltid fortsatt å ha angst. Workshopen var annerledes. Jeg fikk en annen forståelse av hva som gjør at jeg har angst, og mange konkrete øvelser og verktøy som jeg kunne bruke. Jeg  merket ganske fort at det virket. Nå trenger jeg ikke grue meg til alt mulig, og jeg kan faktisk si at jeg ikke har angst sånn på daglig basis lenger.
Ja Takk, jeg vil være med på online workshop!

KONTAKT

TELEFON

Ma. - Fre. 09:00 - 17:00

EPOST

Svar innen 24 timer

ADRESSE

Slemdalsveien 70A
0370 OSLO

SEND MELDING

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.