Kurs/workshop

Bli frisk fra bekymring, stress, og angst ved hjelp av enkle og effektive teknikker fra metakognitiv terapi!

Ja, jeg vil være med!

Få verktøyene du trenger for å kjenne deg roligere, gladere, og mer tilstede i livet - på kun 7 uker!

Tradisjonell terapi kan gjøre at du lærer å forstå deg selv bedre. Men bedre selvforståelse fører ikke nødvendigvis til mindre angst. Denne workshopen, er lagd for deg som leter etter en manual - en steg for steg guide - til hva du kan gjøre for å få mindre bekymringer og angst i ditt liv.

  • Kjenner du deg engstelig og urolig mye av tiden?
  • krisemaksimerer du over små og store ting?
  • Føler du sjelden at du bare slapper av?

Da er denne workshopen for deg! Bli med, og lær deg steg-for-steg hvordan du kan få bukt med bekymringer, stress, og angst for godt.  

Tradisjonell terapi kan være frustrerende i det at den ikke gir deg noen plan eller gode verktøy til hva du skal gjøre for å få mindre angst. Du kan lære mye om deg selv og om hvorfor du har angst gjennom snakketerapi, men hva skal du gjøre med det du har lært? Får du mindre angst av å vite hvorfor du har angst? Sannsynligvis ikke. Pusteøvelser, positiv tenkning og yoga tar heller ikke bort angsten på sikt selv om det kanskje hjelper litt der og da.

Så hvordan kan du fjerne angstproblemet? Metakognitiv terapi er en ny forskningsbasert metode som har funnet en løsning. Metoden fokuserer på å stoppe prosessene som skaper og opprettholder angst. I stedet for å grave i fortiden, skal du lære å bruke tankene og oppmerksomheten din på en måte som gir mindre angst. Metoden har overveldende gode resultater fra forskning og klinikk, og brer raskt om seg.

Når jeg har vært hos psykolog tidligere, har vi bare snakket om barndommen og om ting som har skjedd i livet. Da har jeg blitt litt bedre, men jeg har alltid fortsatt å ha angst. Workshopen var annerledes. Jeg fikk en annen forståelse av hva som gjør at jeg har angst, og mange konkrete øvelser og verktøy som jeg kunne bruke. Jeg  merket ganske fort at det virket. Nå trenger jeg ikke grue meg til alt mulig, og jeg kan faktisk si at jeg ikke har angst sånn på daglig basis lenger.

Anonym 42

Passer workshopen for meg?

Ja, hvis du kjenner deg igjen i at du:

  • føler deg urolig eller stresset mye av tiden.
  • er sliten av å tenke så mye på alt som kan gå galt.
  • har prøvd å distrahere deg, roe ned, og meditere uten at det har hjulpet helt.
  • ofte merker at bekymringer og katastrofetanker tar overhånd.
  • prøver å unngå ubehagelige tanker, følelser, og situasjoner.
  • sliter med å få sove på kvelden, sover urolig, eller våkner tidlig.
  • ofte er trist og engstelig for ting som andre ikke ser ut til å bry seg om.
  • har vært i terapi tidligere uten å bli frisk, og ønsker å prøve en annerledes tilnærming.
  • Er over 18 år.

Hva sitter jeg igjen med?

  • Vesentlig bedre livskvalitet.
  • Mindre uro og bekymring.
  • Større frihetsfølelse og følelse av at du kan gjøre det du har lyst til (og faktisk kjenne at du har det bra).
  • Mer glede, energi, og tilstedeværelse.
  • Evne til å legge fra deg stressende hendelser og vonde tanker raskere (slik at de ikke plager deg i dager, uker, eller måneder).
  • Bedre søvn og konsentrasjon.
  • Mer ro og mentalt overskudd.
  • Større evne til å holde fokus der du vil ha det over tid slik at du kan prestere bedre på jobb, og være mer tilstedeværende med venner og familie.
  • Bedre evne til å håndtere problemer og utfordringer.
  • Evne til å stoppe bekymring, grubling, og tankekjør.
  • En helt ny måte å forstå og håndtere bekymringer og angst på.
  • Større evne til å takle stress og stressende situasjoner.
  • En verktøykasse full av effektive og enkle øvelser som hjelper deg å ta kontroll over angst og bekymringer.
  • Kunnskap om hva som skaper bekymring og angst, og hvordan du kan unngå det - også i fremtiden.

Hva får jeg i workshopen?

  • 14 timer live videooverføring med kunnskap, verktøy, og øvelser som hjelper deg å takle angst og bekymringer på en ny og effektiv måte (Du deltar helt anonymt - ingen av de andre deltakerne vil se deg eller vite hvem du er).
  • Tilgang til opptak i 5 dager etter hver workshop.
  • 7 PDF-er med hovedpunktene fra hver samling (som du kan ta notater på eller bruke som hukommelseshjelp).
  • Direkte kommunikasjon med kursleder gjennom chat underveis i workshopene (slik at du får spurt om det du lurer på og gitt beskjed hvis du står fast og trenger mer hjelp).
  • Fellesskap og ekstra læring gjennom å få høre de andre deltagernes erfaringer og spørsmål (anonymisert selvfølgelig).
  • Veiledning i å lage en personlig modell som viser hva som opprettholder dine problemer (og eksempelmodeller som gjør prosessen lettere for deg).
  • Helt konkrete øvelser og mentale verktøy som hjelper deg å stoppe bekymringer før de blir et problem.
  • Praktiske, forskningsbaserte, og spesifikke råd til hva du kan gjøre for å få mindre angst og uro i livet ditt.
  • Forskningsbasert lydfil som viser deg hvordan du kan styre oppmerksomheten din (slik at du kan holde fokus på det som er viktig for deg i stedet for å bli sittende fast i problemer og bekymringer).
  • Personlig oppfølging fra kursleder gjennom chat og krypterte meldinger ved behov.
  • Spesifikke måleverktøy som hjelper deg til å se din fremgang gjennom behandlingen.
  • Hjemmeoppgaver som hjelper deg å nå målene dine.
  • Den mest effektive behandlingen vi har for bekymring og angst.
  • Tilbakefallsplan – en plan for hvordan du kan takle vanskelige situasjoner i fremtiden uten å få tilbakefall.

Hvordan gjennomføres workshopen?

Vi gjennomfører workshopen online. Det betyr at du kan være fullstendig anonym i din egen sofa eller godstol, og få kunnskapen, øvelsene, og verktøyene du trenger for å få mindre angst og mer mental ro. Du kan stille spørsmål underveis gjennom meldinger og chat. Kun psykologen som leder gruppa vil se meldingene dine.

Den mest effektive behandlingen

Metakognitiv terapi er den mest effektive behandlingen vi kjenner til for angst og depresjon. Forskning på flere tusen gruppeterapideltagere i Danmark, viste at rundt 80% ble diagnosefri etter 6x2 timer metakognitiv gruppeterapi.

Vår metakognitive workshop følger samme mal som de danske gruppene, bortsett fra at alt foregår online.

Workshopen foregår tirsdager fra 09-11, og varer i 6 x 2 timer. I tillegg får du en totimers oppfølging 6-7 uker etter siste møte.

Når starter det?

Neste workshop starter 20. april kl. 09-11. Deretter blir det en samling 27. april, 4. mai, 11. mai, 18. mai, 25. mai, og 20. juli. Du får tilgang til opptak i 6 dager etter hver samling (til 22.00 søndag) slik at du kan se gjennom samlingen og jobbe med oppgavene på kvelden hvis du ikke har mulighet til å være med live.

Workshopen ledes av Sunniva som er utdannet psykolog, og har level 2 sertifisering fra MCT-Institute. Sunniva har lang erfaring med metakognitiv terapi, og er daglig leder ved MKT-Oslo.

Priser og avmelding

Prisen for hele workshopen, er på kr. 5250,- Det vil si at du betaler kr. 375,- per time for totalt 14 timer. ( 15 050,- mindre enn du ville betalt for 14 individuelle timer). Du kan betale alt på en gang, eller i fire omganger.

Vi vil at du skal få noe ut av å være med! Hvis du kjenner at workshopen er feil for deg, kan du melde deg av uansett grunn frem til og med samling 3, ved å sende en mail til info@mkt-oslo.no. Du betaler da kun for de modulene du har hatt tilgang til. Avmelding etter at modul 3 er gjennomført, er ikke mulig. Innen da skal du ha fått et godt grunnlag for å vite om workshopen er for deg.

Høres det bra ut? Meld deg på her!

Ja Takk, jeg vil være med på online workshop!

Vil du vite mer om metakognitive workshops før du melder deg på? Send oss en mail med dine spørsmål, eller hør andres erfaringer med metakognitive gruppeforløp - som workshopen er basert på - her.

Hva sier de som har gjennomført workshopen?

jeg har det jevnt over mye bedre med angsten nå. Jeg får til flere av de tingene jeg ikke kunne for 2-3 måneder siden, og merker mer og mer at dette å ikke tenke så mye på ting hjelper.

Anonym 34

Jeg har kommet mye lengre på disse ukene enn jeg noen gang hadde trodd jeg skulle klare. Nå må jeg bare fortsette å følge planen. Den oppleves som en veldig god støtte å ha.

Anonym 27

Jeg vil bare gi masse ros til Sunniva og MKT - dette er kjempebra!

Anonym 36

Vanlige spørsmål:

Hva hvis workshopen ikke er riktig for meg?

Hvis du kjenner at workshopen er feil for deg etter første samling, kan du melde deg av. Bare send oss en mail på info@mkt-oslo.no. Du betaler da kun 750,- for første modul. Hvis du har forhåndsbetalt, får du tilbakebetalt alt utenom de 750,-.

Jeg er opptatt på dagtid. Kan jeg gjennomføre workshopen på kveldstid?

Ja, det kan du. Du får tilgang til et opptak fra samlingen i 5 dager etter at hver modul er gjennomført (til 22.00 søndag kveld), slik at du kan se gjennom og gjøre oppgavene når det passer for deg. Du kan også sende inn spørsmål på forhånd, eller i etterkant av workshopen, slik at du kan få svar på det du lurer på enten du er med live eller ikke.

Må jeg ha en diagnose?

Du trenger ikke ha en psykisk lidelse for å være med.  Workshopen passer også for deg som sliter med bekymring, angst og uro, men som ikke har noen diagnose.

Hvem bør IKKE bli med på workshopen?

Vi anbefaler ikke workshopen hvis du sliter med:

  • Alvorlig depresjon
  • OCD
  • Psykose
  • Selvmordsproblematikk
  • Hvis du sliter med personlighetsforstyrrelser eller svært komplekse lidelser kan du fortsatt få mye ut av workshopen, men det er mulig at du vil trenge litt mer tid eller oppfølging for å komme helt i mål.

Hvordan er metakognitive workshops forskjellig fra individuell terapi?

Noen problemer går igjen hos nesten alle som sliter med bekymring og angst. Det er disse problemene vi fokuserer mest på i  workshopen. Mye av det du lærer og gjør i workshopen, er derfor likt det du ville gjort i individuell terapi.

Fordelen med workshop, er at du kan få den effektive metakognitive kunnskapen, øvelsene, og verktøyene til en mye lavere pris enn du ellers ville fått. Ulempen er at det er litt mindre rom for individuell tilpasning.

Jeg er ikke komfortabel med å utlevere meg for fremmede mennesker - hvor mye informasjon må jeg gi?

Vi trenger noe grunnleggende informasjon om deg, som navn, mail, telefonnummer, og adresse. I tillegg vil du få mulighet til å sende inn ekstra informasjon underveis i workshopen (f.eks. spørsmål og symptomskjema). Du trenger ikke å sende inn ekstra informasjon hvis du ikke vil, men det gir kursholder større mulighet til å tilpasse innholdet i workshopen til deg.

For alle andre deltakerne er du fullstendig anonym. Ingen av deltakerne kan se hverandre, eller få informasjon om hverandre.

Underveis i kurset kan du stille spørsmål gjennom krypterte meldinger og chat. Kun psykologen som leder workshopen kan se hva du skriver. Kursholder vil dele kommentarer og spørsmål underveis sånn at alle i gruppa kan få nytte av svarene og få innblikk i de andres erfaringer. Ingen sensitiv eller avslørende informasjon vil bli delt.

Hvordan foregår workshopen? Hva gjør vi?

I workshopen vil du få hjelp til å lage din egen metakognitive modell som viser hvordan dine problemer henger sammen, og hva som skaper og opprettholder angst hos deg.

Deretter vil vi gå i gang med undervisning, øvelser, og hjemmeoppgaver som gir deg kunnskap,  verktøy, og praktisk øvelse i å ta kontroll over bekymringer og angst.

Trenger jeg å noe utstyr? Hva må jeg tenke på?

Du må ha en god penn og en stor (minst A4) notatblokk til å skrive i. Du trenger også et viskelær. Ellers anbefaler vi at du sitter på et sted hvor du ikke kan bli forstyrret eller overhørt.

Jeg vet ikke om jeg har generalisert angst, er workshopen rett for meg?

Du trenger ikke ha diagnosen generalisert angst for å ha nytte av workshopen. Faktisk trenger du ikke ha en psykisk lidelse i det hele tatt. Hvis du sliter med bekymring, eller angst, er denne workshopen for deg.

Hva hvis jeg også sliter med noe annet, eller av andre grunner har behov for mer terapi?

Workshopen kan kombineres med individualterapi, enten underveis, eller i etterkant (avhengig av kapasitet). Som eksisterende klient, vil du bli prioritert. Det er også fint å vite at du mest sannsynlig vil spare en del timer på å ha gått gjennom gruppeforløpet først.

Jeg sliter med bekymringer, stress, og angst, men har også depresjon/OCD/traumer, er denne workshopen rett for meg?

Noen elementer av OCD er ikke et problem, men hvis tvangslidelse er ditt hovedproblem, er ikke dette workshopen for deg. Dette er heller ikke en workshop for deg med svært komplekse problemer, som for eksempel personlighetsforstyrrelser. Det betyr ikke at du ikke kan få noe ut av workshopen, men du vil sannsynligvis ha behov for individuell terapi i tillegg.

Hvis du kjenner deg mildt deprimert, kan du fint delta i workshopen. Det samme gjelder hvis du har tilbakevendende depresjoner, men ikke er deprimert akkurat nå. Hvis du sliter med en moderat eller alvorlig depresjon, er ikke denne workshopen rett for deg akkurat nå.

Hvis du har utviklet angst etter å ha vært utsatt for noe traumatisk, eller sliter med PTSD, er workshopen midt i blinken for deg!

Workshopen er tilpasset deg som har problemer med bekymringer uro, og angst. Hvis du kjenner deg igjen i det, vil du få nyttige verktøy og strategier i denne workshopen.

Jeg har prøvd andre typer terapi uten å bli bedre, vil denne workshopen kunne hjelpe meg?

Mye tyder på at metakognitiv terapi er den mest effektive terapiformen vi har for bekymring og angst. Metoden skiller seg fra både kognitiv og tradisjonell terapi på flere måter. Hvis du bekymrer deg, grubler, eller fokuserer mye på farer, er denne metoden virkelig verdt et forsøk. Husk at du kan bli med på første samling og se om det er noe for deg. Hvis du ser at workshopen ikke passer for deg, kan du melde deg av med noen nye perspektiver i bagasjen. Uansett hva du velger videre, ønsker vi deg lykke til.

Kurset har vært så utrolig nyttig for meg! Jeg tror ikke jeg egentlig forsto hvor mye tid, glede, og energi bekymringene tok. Jeg hadde blitt så vant til å ha de med på lasset.
Etter noen uker med øvelse og eksponering så opplever jeg mye mer energi, glede og tilstedeværelse i hverdagen. Jeg gjør ting jeg liker- og nå faktisk uten å ha noe særlig uro og bekymring. Det er en frihet jeg har lengtet så lenge etter!

Anonym 37

Bli med du også, og få verktøyene du trenger for å bli frisk fra bekymring, stress, og angst.

Ja Takk, jeg vil være med på online workshop!

KONTAKT

TELEFON

Ma. - Fre. 09:00 - 17:00

EPOST

Svar innen 24 timer

ADRESSE

Universitetsgata 24
0162 OSLO

SEND MELDING

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.