OCD / Tvangslidelse

OCD / TVANGSLIDELSE

OCD eller tvangslidelse kan arte seg på mange måter. Fellesnevneren er tilbakevendende ubehagelige tanker, impulser, eller følelser som man forsøker å håndtere eller bli kvitt gjennom handlinger eller tankeritualer. Tvangsgrubling og tvangsmessig tviling er vanlig ved alle typer OCD. Perfeksjonistiske trekk og ønske om å være helt sikker er også vanlig. For en person med tvangslidelse holder det ikke å vite eller se at noe er gjort eller ikke gjort, det må også føles riktig.

Noen har både tvangstanker og tvangshandlinger. Andre har kun tvangstanker og mentale ritualer. Tvangsmessig grubling og tvil omkring kjærlighetsforhold, følelser, livsvalg og andre større og mindre tema kan også klassifiseres som en form for tvangslidelse hvis det tar opp mye tid og påvirker hvordan du har det og fungerer.

TVANGSTANKER OG TVANGSHANDLINGER:

Vanlig innhold i tvangstanker:

  • Smitte fra bakterier, tanker eller følelser.
  • Sykdom.
  • Død, Gud, helvete.
  • Homofili.
  • Pedofili.
  • Uønskede/upassende seksuelle tanker.
  • Tanker om å ha gjort noe farlig/feil selv om du ikke husker å ha gjort det.
  • Tanker om at du kan komme til å gjøre noe farlig/feil selv om du ikke ønsker det.
  • Tanker om du kan bli/være ansvarlig for noe du kunne forhindret.

Tvangstanker har som regel det innholdet du minst av alt vil at de skal ha. Derfor skammer mange seg over sine tvangstanker. Forskning viser at 80% av oss har denne typen tanker, men at mennesker som utvikler tvangslidelse føler et sterkere ubehag knyttet til tankene, og derfor begynner å jobbe mot dem, noe som fører til at problemet eskalerer.

Vanlige tvangshandlinger:

  • Vasking.
  • Sjekking.
  • Gjenta handlinger på bestemte måter eller et bestemt antall ganger.
  • Gå i bestemte mønstre, eller unngå å komme borti visse ting.
  • Forsøke å oppnå symmetri.
  • Plassere ting på bestemte måter.
  • Be om forsikring fra andre.
  • Mentale ritualer.

Vanlige mentale ritualer:

  • Bønner.
  • Tenke mottanker.
  • Argumentere mot tankene.
  • Telle eller gjenta ord eller regler.
  • Gå gjennom hendelsesforløp.
  • Prøve å huske nøyaktig.
  • Følge 100% med på det du gjør.
  • Prøve å ha visse tanker / følelser når du går over terskler eller gjennomfører oppgaver.

Tvangshandlinger har som mål å forhindre at noe fælt skal skje, å oppnå en følelse av sikkerhet og ro, eller å bli kvitt tangstankene.

BEHANDLING AV OCD / TVANGSLIDELSE

Etter at det ble opprettet OCD-team ved DPS-ene i Norge har de fleste kunnet få god hjelp med tvangslidelse i det offentlige helsevesenet. Hvis du ikke har prøvd behandling gjennom OCD-team anbefaler vi at du prøver det før du oppsøker privat psykolog.

Hvis du ikke har blitt frisk gjennom behandling hos OCD-team / firedagersmetoden, og du tror grunnen er at det ikke ble jobbet nok med tankeprosessene dine, kan metakognitiv terapi være noe for deg. Hvis du vil prøve metakognitiv terapi for OCD, anbefaler vi at du bestiller time hos en terapeut som har hele den treårige metakognitive utdannelsen siden OCD ofte er mer komplekst å behandle enn andre angsttilstander.

Tvangslidelse er en bekymrings, og overtenkingslidelse, og metakognitiv terapi har derfor god effekt. I metakognitiv terapi vil vi blant annet hjelpe deg til å behandle  tvangstankene som vanlige tanker, noe de faktisk er. Det vil som regel raskt føre til at du får færre tvangstanker og at tankene blir mindre plagsomme. Vi bruker også eksponeringsterapi som en del av behandlingen der det er nødvendig.

Hvis dette høres ut som noe for deg, kan du enkelt bestille en time i vår kalender.

Vi tilbyr time i Oslo og Online

KONTAKT

TELEFON

Ma. - Fre. 09:00 - 17:00

EPOST

Svar innen 24 timer

ADRESSE

Slemdalsveien 70A
0370 OSLO

SEND MELDING

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.