Deprimert på sommeren: 5 årsaker til sommerdepresjon

May 19, 2021

For noen er sommeren den vanskeligste tiden. Hvis du sliter med sommerdepresjon kjenner du deg kanskje igjen i dette:

  • Du føler deg frakoblet, likegyldig, eller melankolsk på sommeren.
  • Alle andre virker lykkelige, og det gjør at du føler deg enda verre.
  • Du tenker at du burde utnytte sommeren, men kjenner deg bare rastløs og frustrert uansett hva du gjør.
  • Solen skinner og folk rundt deg er glade, mens du går rundt med en følelse av at alt er tungt og grått og trist.

Hva er egentlig sommerdepresjon?

Sommerdepresjon er en form for sesongbetinget depresjon.Rundt 10% av de som sliter med sesongbasert depresjon, har det vi kaller en sommerdepresjon. I noen land er sommerdepresjon like vanlig som vinterdepresjon.

Årsakene til sommerdepresjon

Det er ikke noen enighet om hva som forårsaker sommerdepresjon, men i klinikken har vi sett noen felles faktorer som går igjen hos de som sliter med denne formen for depresjon.

1. Du føler at du burde være glad

Du gir ikke deg selv lov til å føle seg nedstemt, tom eller trist på sommeren. I stedet tenker du at du burde være glad og ha det bra hele tiden.

Det kan gjøre at du begynner å gruble over hvorfor du ikke føler deg glad. Hva er egentlig galt med deg? Fokuset flyttes innover på negative følelser, og du merker at verden føles litt fjern.

Grubling og det å vende oppmerksomheten innover skaper en følelse av tomhet og meningsløshet. Du er ikke fullt tilstede i det som skjer rundt deg. Det gjør det vanskelig å ha det bra.

Disse følelsene gir grobunn for enda mer grubling. Det blir en ond sirkel.

2. Sommeren gir for mye tid til å tenke

For mange som sliter med angst, tvangstanker, og depresjon er sommeren vanskelig. En av grunnene er at de fleste har mye mer tid til å tenke, og lite som distraherer fra tankene.

Bekymringer, tvangsgrubling, og negative tanker får anledning til å ta overhånd, og du har all verdens mulighet til å bli værende inne og la livet gå forbi selv om det ikke er det du egentlig vil.

Overtenking og grubling er en av de største årsakene til depresjon, og kan føre deg inn i mange onde sirkler som det kan være vanskelig å snu på egen hånd.

3. FOMO

Sommeren må utnyttes til det fulle! Er en holdning mange har. Men hvordan skal du egentlig få mest mulig ut av sommeren til enhver tid?

Hvis du tenker sånn, vil du skape en følelse av stress og irritabilitet. At du helst skulle vært et annet sted. Gjort noe annet. At sommeren farer forbi uten at du har brukt den som den burde brukes.

Dette kaller vi sommer- FOMO, og det gjør at du ikke klarer å nyte å være til stede der du faktisk er. I stedet føler du deg stresset og et annet sted mentalt.

4. Du sammenligner deg med andre

På sommeren er det mange muligheter for sammenligning. Du kan sammenligne deg med alle de smilende folka du ser på gata, i avisene, og på TV. Har de det ikke egentlig mye bedre enn deg?

Og med sosiale medier kan du sammenligne deg uten å gå ut døra. Du får du andres perfekte liv og kropper inn i stua. Faktisk inn i senga før du i det hele tatt har stått opp.

Du kan se kolleger, venner, bekjente, og ukjente som nyter sommeren på stranda og fjellet, mens du kanskje har en mer hverdagslig sommer.

Og selv om du skulle ha fri og strandliv, så er det likevel alltid noen som er på en finere strand.

Når du sammenligner deg med andre, vil du føle deg verre. Sammenligning er en av de sikreste måtene å kjenne deg misfornøyd og ikke-god-nok på.

5. Du gruer deg til sommeren og forventer at det blir kjipt

Når du har fått noen erfaringer med at sommeren er vanskelig, kan du begynne å forvente det. “Jeg gruer meg til sommeren” sier mange av de vi snakker med.

Når du forventer at sommeren skal bli vanskelig, vil du legge MER merke til triste og tunge følelser.  

Kanskje du begynner å følge med på hvordan du har det inni deg. Når du har oppmerksomheten vendt innover, er det også lettere å legge merke til negative følelser, og når de kommer får du forventningene bekreftet.

Det kan skape en ond sirkel av innoverfokus, tilbaketrekning, og grubling omkring hvorfor du ikke er like glad og har det like bra som du burde hatt det.

Det er mulig å behandle sommerdepresjon

Du kan bli frisk fra sommerdepresjon. Selv om du er vant til å ha det vanskelig på sommeren, betyr ikke det at det alltid må være sånn.

Metakognitiv terapi gir en banebrytende tilnærming til depresjon, og tar tak i årsakene som opprettholder problemet. Metoden gir deg enkle og konkrete strategier og verktøy til å håndtere negative tanker og følelser, slik at du kan bli frisk fra depresjon.

Få fine somre igjen!

Du kan enkelt melde deg på vår online workshop mot depresjon, eller bestille time hos en av våre psykologer. Behandling for sommerdepresjon tar typisk 6-12 timer, og er en vel verdt investering i din egen psykiske helse.

LES OGSÅ