6 tips til å takle fødselsangst

February 21, 2019

Til deg som har angst for å føde. Som gleder deg til å bli mor, men som ikke kan forstå hvordan du skal klare å gjennomføre en fødsel. Som er redd for å få panikk. Smerter. Miste kontrollen. Eller som allerede har panikk, uker og måneder før fødselen er i gang.

Jeg tror jeg vet noe om hvordan du føler deg. Allerede som tenåring hadde jeg så sterk fødselsangst at jeg bestemte meg for at jeg aldri skulle ha egne barn.

Og det kan det godt hende at jeg hadde holdt det løftet hvis jeg ikke hadde spesialisert meg på angstmestring.

Disse tipsene har jeg testet ut på meg selv, og hittil har jeg gått gjennom to angstfrie svangerskap. Hvis jeg kan, kan du også.

Her skal du få fem konkrete tips som roer ned angsten, slik at du kan bruke de siste månedene før du føder til å slappe av og forberede deg.

(NB: Hvis du har fødselsangst på grunn av traumer, er det ikke sikkert denne artikkelen er for deg. Da må du kanskje ha en annen form for oppfølging.)

For dere andre, here goes:

1. IKKE GOOGLE SMERTER OG FØDSEL

Ja, det er fristende å google søkefraser som “hvor vondt er det å føde?”, “Hvordan kjennes fødsel ut?” og “panikk under fødsel”. Ikke gjør det.

Det er ikke hjelpsomt.

Hvis du har googlet disse eller lignende fraser husker du nok godt at du ikke kjente deg mindre engstelig etterpå. Eller hva?

Google viser ofte skremmende søkeresultater høyt oppe på de første sidenet fordi angstvekkende titler og artikler gir klikk. Så det er lite trolig at du vil finne noe som gjør at du kjenner deg roligere når du googler.

Tvert imot. For hver gang du googler, samler du deg flere skremselshistorier. Disse skaper nye bekymringer og mentale bilder som du ikke vil ha. De gir deg også et skeivt bilde av hvordan en fødsel er. For de fleste fødsler går faktisk veldig bra. Men fine fødsler skrives det generelt lite om.

2. SI NEI TAKK TIL SKREMSELSHISTORIER

Folk har en tendens til å ville fortelle gravide kvinner om sine fødsler. Eller om fødselen til noen de kjenner. Som ikke gikk bra. Og de legger gjerne på litt.

Det er lov å takke nei til dette.

Du kan si noe sånt som at “Jeg er litt engstelig for å føde, og vil egentlig helst snakke om noe annet hvis det er greit. Hvordan er det forresten med …?”

Ferdig med det.

Men be gjerne om gode fødselshistorier. Suksesshistorier. Let dem opp i bøker og podcasts og hos venner og familie. For de finnes. Og det er noe beroligende i å ikke bare vite at det kan gå bra, men også å ha hørt historiene.

3.HUSK AT BEKYMINGER SOM REGEL ER VANSKELIGERE Å TAKLE ENN EKTE SITUASJONER

Er du redd for å få panikk under fødselen? Gjør det å tenke på at du skal føde at du bekymrer på deg panikkanfall allerede i første trimester? I så fall ser du kanskje for deg at angsten skal vokse underveis i svangerskapet, og at du garantert vil miste kontroll under fødselen.

Det kan jeg nesten love deg at ikke kommer til å skje.

Husk at de aller fleste ekte scenarioer og situasjoner er lettere å takle enn bekymringer. For bekymringer har ingen grenser. Men ekte situasjoner har. Og når du er der, vet du som regel hva du har å forholde deg til, og hva du skal gjøre.

Det blir kanskje ikke lett. Men det går nesten alltid bedre enn forventet.

4. SKAP BEKYMRINGSFRI TID

Dette tipset er kanskje det aller viktigste å ta med deg videre dersom du vil redusere angsten. For du kan ikke få fullstendig kontroll over hvordan din fødsel vil bli, men du kan kontrollere bekymringene dine. Og kontrollerer du bekymringene, kontrollerer du angsten.

Så sørg for at du ikke tenker videre på bekymringene hver eneste gang de dukker opp!

Bestem deg heller for å sette av 10-20 minutter til fødselsbekymringer hver dag. I disse minuttene kan du tenke fritt omkring temaet fødsel og bekymringer.  Resten av dagen skal du la bekymringer og katastrofetanker være helt i fred når de dukker opp.

Det krever kanskje litt trening, men det fungerer enormt godt når du får det til. Og du trenger ikke bruke bekymringstiden hvis du ikke har lyst. Det viktige er at du utsetter bekymringen resten av dagen.

Akkurat dette er vi eksperter på ved Metakognitiv Terapi Oslo, og vi hjelper deg gjerne med øvelser og teknikker som gjør at du får teken på bekymringsutsettelse hvis du synes det er vanskelig.

5. DU TRENGER IKKE BEARBEIDE ANGSTEN

Mange tenker at de må dykke dypt ned i skremmende tanker og angst for å forberede seg, komme til bunns i bekymringene, og bearbeide angsten. Det trenger du ikke å gjøre.

I motsetning til det mange ser for seg, er det nemlig slik at hjernen bearbeider angst og bekymringer best når vi lar den være i fred.

Derfor trenger du faktisk ikke å tenke så mye på fødsel i det hele tatt. For hvorfor tenke på noe du gruer deg til, og som du uansett må igjennom?

Føler du deg mer forberedt når du tenker på fødsel, eller bare mer engstelig?

Sannsynligvis blir du bare mer engstelig.

Angst har nemlig en tendens til å vokse når den får for mye oppmerksomhet. Det å bruke for mye tid på å forsøke å løse angsten sin, eller lete etter årsaker til at du har angst, vil derfor ofte bare forverre problemet.

Følg heller rådet i punkt nummer fire, og la bekymringene være i fred mesteparten av tiden.

6. FORBERED DEG, IKKE KATASTROFETENK

Et siste tips er å forberede deg. Bruk gjerne de daglige 10-20 minuttene med bekymringstid til dette.

Det som er viktig når du skal forberede deg, er at du skiller skarpt mellom bekymring og forberedelse. For dette er to forskjellige ting.

Når du bekymrer deg og katastrofetenker ser du gjerne for deg ulike scenarioer, og vurderer hva du kan gjøre for å takle disse. Slik tenking kan gjøre at du kjenner deg roligere der og da, men gjør deg mer engstelig på sikt.

Forberedelse er noe annet.

Når du forbereder deg, kan du for eksempel ta et fødselsforberedende kurs. Snakke med jordmor. Eller lese faglitteratur om fødsler.

Hva skjer egentlig under en fødsel? Hva kan du konkret gjøre for å forberede deg? Hvordan spille på lag med kroppen?

Når du vet hva du kan forvente, og hva du kan gjøre for å mestre det, vil du kjenne deg sterkere og roligere.

MASSE LYKKE TIL

Fødsel er noe av det mest fantastiske, skremmende, og ukontrollerbare du noen gang kommer til å oppleve. Det er egentlig ikke rart at du er engstelig.

Men det skal ikke være slik at hele denne spesielle perioden blir ødelagt av angst. Og det trenger ikke være slik.

Det er mulig å få kontroll over angsten, og føle mestring. Også for deg.

Ta kontakt hvis du trenger hjelp til å få en graviditet som ikke er dominert av angst. Det er viktig, og noe vi brenner for.

LES OGSÅ