Grubling, depresjon, og eksistensiell angst - slik finner du mening i livet.

April 21, 2021

Hva er meningen med livet? Hva er vitsen med å leve når man skal dø uansett?

Hva er vår plass i universet? Vi er så ubetydelige.

Vil noen huske meg? Hva skal være avtrykket mitt på jorden?

Er det et liv etter dette? Hva er poenget med det hele?

Bortkastet.

Ikke noe poeng.

Ingen vits i noe.

Hvorfor skal jeg i det hele tatt stå opp, dusje, bli kjent med folk, ta en utdanning?

Grubling, depresjon, og eksistensiell angst

Vignetten over er et eksempel på eksistensiell grubling, og hvis du bruker for mye tid på det, kan det gi deg en følelse av at ingenting betyr noe. Du mister all motivasjon og kjenner deg frakoblet fra livet. Du blir rett og slett deprimert.

Eller du ender opp med uvirkelighetsfølelse og eksistensiell angst.

Å tenke på meningen med livet fører paradoksalt nok til at det blir vanskeligere for deg å oppleve mening. For når du er i tankene, så er du ikke lenger til stede i det som kan gi deg en følelse av mening. Nemlig livet. Det som skjer rundt deg.

Og da starter ofte en ny form for grubling. Den depressive grublingen.

Hva er det med meg? Hvorfor går jeg og tenker på dette? Hvorfor føler jeg det slik? Skal det alltid være sånn? Hvorfor blir det ikke bedre?

Når du grubler, er det lett å bli sittende fast i tankesirkler. Om og om igjen de samme tankene. Du ønsker svar, vil komme til bunns i spørsmålet, og det føles som om du kan finne et svar hvis du bare tenker lenge nok. Går dypt nok.

Problemet er at disse spørsmålene ikke har noe klart svar. Og derfor vil du aldri komme helt i mål.

Grubler du for mye blir du deprimert eller engstelig

Å bruke mye tid på spørsmål som ikke har noen klare svar, gjør deg engstelig, sliten, urolig, og trist. Nyere forskning viser at grubling er en av de viktigste årsakene til depresjon. Der vi tidligere har tenkt at grubling, bearbeiding, og det å forstå seg selv, sine relasjoner, og sitt liv i dybden var løsningen på depresjon, vet vi nå at det er omvendt. Grubling og dypdykking i sinn og sjel er ikke løsningen, men problemet. Grubling skaper og opprettholder depresjon.

Det menneskelige sinnet er et vandrende sinn og et vandrende sinn er et ulykkelig sinn. Evnen til å la tankene vandre til hendelser fra fortiden og fremtiden kommer med en følelsesmessig pris. Det var konklusjonen en gruppe forskere trakk etter å ha studert hva folk tenkte på, og hvor tilstedeværende de følte seg i livet.  

Slutt å gruble, bli frisk fra depresjon

Vi mennesker har det bedre når vi grubler mindre. Vi har det bedre ved å være tilstede i det vi gjør, uavhengig av om vi jobber, skreller poteter, eller går på en strand. I slike øyeblikk av tilstedeværelse kan innsikt og løsninger på problemer komme av seg selv, i form av glimter av geni, når du minst forventer det. Når du grubler mindre gir du mer plass til følelser. Inkludert følelse av mening, tilstedeværelse, og tilhørighet. Du får bedre tilgang til kreativitet og intuisjon.

Det ser også ut til at grubling gjør oss dårligere rustet til å tenke strategisk og ta gode valg. Valg som kan gi større følelse av mening, og et mer meningsfullt liv. Kanskje er ikke mer analyse måten å finne mening på? Mye tyder på at det motsatte - å gruble mindre- gir deg større sjanse til å oppnå et godt og meningsfullt liv.

Stopp grublingen med metakognitiv terapi

Metakognitiv terapi er en ny, forskningsbasert terapi som går på tvers av mange store vedtatte sannheter fra tradisjonell terapi. I metakognitiv terapi lærer du blant annet hvordan du kan slutte å gruble, og hvordan du kan ta stilling til hvor mye tid du vil bruke på kverning og negative tanker.

Noen råd til deg som ønsker å føle på mer mening

Her er noen råd til deg som sliter med grubling, depresjon, lite tilstedeværelse, eller eksistensiell angst. Test rådene i et par uker, og se om følelsen av mening dukker opp når du legger grublingen til side og involverer deg i livet.

  1. Avgrens eksistensiell grubling til maks en halv time om dagen.
  2. Rett oppmerksomheten mot det du holder på med, og utsett å engasjere deg i grubletanker.
  3. Det kan være vanskelig å rette oppmerksomheten utover når du er vant til å vende den innover. Du kan trene ved å spørre deg selv innimellom hva som skjer rundt deg. Hva sier personen du snakker med? Hvordan smaker maten? Hva ser du?
  4. Livet har en iboende usikkerhet. Still deg selv spørsmålet: er det nyttig for meg å gruble på dette nå? Finner jeg svar? Vil jeg føle meg bedre etter å ha brukt flere timer på eksistensiell grubling, eller bygger jeg bare opp mer eksistensiell angst? Når er det nok?
  5. Sett i gang med nødvendige oppgaver og vær mer aktiv. Mening manifesterer seg i aktivitet, og sjelden etter omfattende tankeaktivitet.

Vil du høre mer fra mkt-oslo? Meld deg på vårt nyhetsbrev, og få tips, råd, og tekster om bekymring, overtenking, angst, depresjon, og andre relaterte tema rett i innboksen hver uke.

LES OGSÅ