Slik unngår du vinterdepresjonen i år

April 15, 2020

Er du en av de som begynner å gruer seg til høsten allerede i mars? Hater du vinteren? Her får du 5 forskningsbaserte tips til hva du kan gjøre for å unngå vinterdepresjonen i år.

Men først vil jeg du skal vite at det ikke finnes overbevisende evidens for at vinterdepresjoner har noe som helst å gjøre med verken årstider, breddegrader, eller sollys. Overraskende, men sant.

Vinterdepresjon er ikke en følge av sesongendring, men av forventningsangst, grubling, mindre aktivitet, og dveling ved negative følelser.

Det betyr at du har mer innflytelse på din egen depresjon enn du tror. Du kan bli frisk.

Så til rådene:

1. Ikke bruk høsten på å grue deg

Slik ser det ut: Temperaturene synker og bladene blir brune. Du ser for deg hvor kaldt og kjipt det kommer til å bli, tenker på kulden og mørket, går gjennom minner fra hvordan du hadde det i fjor vinter på det værste.

Stopp deg selv.

For hva gjør egentlig denne gruingen med deg? Får du det bedre eller verre når du gruer deg? Tar du ikke egentlig sorgene på forskudd?

Vi ser at dette går igjen hos mange - kanskje de fleste som sliter med vinterdepresjon. De bruker MYE tid på å grue seg til høsten og vinteren. Noen starter gruingen allerede tidlig på sommeren.

Høsten kommer uansett, så prøv å bruke minst mulig tid til å grue deg. Vær heller til stede her og nå når det fremdeles er lyst og snøfritt.

2. Ikke kjenn etter på hvordan du har det

Jeg vet, utradisjonelt råd fra en psykolog. Men i metakognitiv terapi ser vi slik på det: hvis du har det kjipt, får du det ikke bedre av å kjenne etter.

Forskning viser at det å dvele ved, og kjenne etter på negative følelser, vedlikeholder og forsterker depresjon. Prøv derfor heller å ignorere følelsen, stå opp, og gjør noe. Rett oppmerksomheten utover, så får du i allefall muligheten til å bli påvirket av noe annet enn ditt eget humør. Og dermed større sjanse til å få en god dag.

3. Du kan ikke hvile deg til energi (dessverre)

Energi kommer av aktivitet. Du har sikkert eksempler på dette fra ditt eget liv. Hvis du legger deg ned for å hvile, går dagen. Du får ikke gjort det du skulle, og ender opp med å føle deg enda verre. Enda mer energiløs - og kanskje til og med litt håpløs.

Du har også fått enda et bevis på at vinterdepresjonen er på vei.

Ikke la den vinne.

Du får energi av å bruke energi. Så selv om du kjenner deg trøtt, sliten og motivasjonsløs, prøv å gjøre det du normalt ville gjort hvis du hadde hatt det bra.

Forskning viser at det å være aktiv - gå i gang med en oppgave, nesten hva som helst - er noe av det viktigste du kan gjøre for å unngå, eller bli frisk fra depresjon.

5. Identifiser og Kutt grublingen

Når du våkner med uro i kroppen og null energi, er det lett å begynne å gruble.

Hvorfor føler jeg meg sånn? Hva skal jeg gjøre? Hvorfor blir det slik?

Grubling handler ofte om å :
  • Følge med på symptomene.
  • Analysere endringer i humør og energinivå.
  • Tenke tilbake på tidligere depressive episoder for å finne mønstre og svar på hva som kan ha ført til forverring eller bedring.

Det som starter som et forsøk på å finne en løsning, kan ofte ende opp i en endeløs tenking omkring hvor håpløst alt føles.

Forskning viser at grubling gjør deg deprimert, og holder deg deprimert. Prøv derfor å ignorere de negative tankene. Flytt heller fokus tilbake til det du holder på med, og sett eventuelt av 15 minutter til grubling eller problemløsning senere på dagen.

Les mer om grubling og depresjon her.

En steg for steg oppskrift til bedring

Hvis du sliter med vinterdepresjon, er det sannsynlig at metakognitiv terapi kan hjelpe deg. I behandlingen får du en steg-for-steg oppskrift til hva du skal gjøre for å komme ut av tanke- og handlingsmønstre som holder deg fanget i depresjon. Metakognitiv terapi er en banebrytende tilnærming til depresjon, og rundt 80% blir friske etter så lite som 8-12 timer.

Høres dette ut som noe for deg? Da kan du enkelt bestille en time i vår kalender.

LES OGSÅ